Předmět: Didaktika pro učitele SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika pro učitele SŠ
Kód předmětu KPG/DPUSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky, rámcové a školní vzdělávací programy pro SŠ a SOU, plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti) 2. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení, specifické prostředí pro učení na různých středních školách a odborných učilištích, bezpečnost práce během praktické výuky na střední škole, kultura školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti) 3. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka, specifika výuky různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, náročné situace, konflikty a řešení studijních a kázeňských problémů žáků středních škol a odborných učilišť) 4. Skupinová dynamika a třídní management (vývoj vztahů mezi žáky a jejich chování ve školní třídě v čase - forming, storming, norming, performing, atmosféra vhodná pro spolupráci v rámci školní třídy, nastavování práv a povinností žáků a reagování na jejich dodržování/porušování, nepsané normy, specifika skupinové dynamiky a vedení třídy u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti). 5. Vedení žáků k samostatnosti a odpovědnosti (vědomá práce s rozvojem odpovědnosti žáků za jejich chování a za vztahy ve třídě, rozvoj dovedností žáků při reagování na konkrétní chování spolužáků, reflexe vlastních návyků v komunikaci a jejich dopadů na odpovědnost a samostatnost žáků, specifika vedení k samostatnosti a odpovědnosti u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti, specifika komunikace se žáky, s rodiči, s kolegy, s vedením střední školy a středního odborného učiliště). 6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů, specifika hodnocení různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, volba adekvátních způsobů hodnocení žáků a poskytování zpětné vazby u teoretické a praktické výuky na střední škole a středním odborném učilišti, specifika hodnocení v různých formách výuky a v různých oborech na střední škole a středním odborném učilišti, kvalita výuky na střední škole a její evaluace).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá,
vysvětlí základní principy učení
vysvětlí základní teorie učení
popíše vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole
popíše vhodné podmínky pro učení, dovede vysvětlit důvody
zná principy a postupy sumativního, formativního, autentického a vzájemného hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií
Odborné dovednosti
analyzuje vzdělávací situaci
umí poskytnout zpětnou vazbu
umí naplánovat část výuky
umí vytvořit vhodné podmínky pro učení
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zná kurikulární dokumenty pro SŠ a SOU
umí vysvětlit specifika plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti
umí popsat kulturu školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti
zná fáze vývoje vztahů a chování lidí ve skupinách v čase (forming, storming, norming, performing, adjourning)
zná princip aktivit a intervencí učitele do jednotlivých fází vývoje školní třídy v čase
zná rozdíl mezi motivací a stimulací a umí jasně popsat, za co je ve škole odpovědný a za co jsou odpovědní žáci
Odborné dovednosti
umí naplánovat výuku pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti
umí vytvořit bezpečné prostředí pro učení
umí motivovat své žáky, zjišťovat míru porozumění a reagovat na jejich potřeby
umí podporovat žáky při samostatné práci, realizovat skupinovou práce a kooperativní učení
umí plánovat aktivity do jednotlivých fází vývoje vztahů a chování žáků e třídě v čase
umí provádět jednoduché učitelské intervence do jednotlivých fází vývoje vztahů a chování žáků ve třídě v čase a zargumentuje, co jimi konkrétně rozvíjí u žáků
umí vést žáky k přijímání a poskytování zpětné vazby
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Portfolio,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Belz, Horst; Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Vydání třetí. 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.
  • Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • Cagnelosi. Strategie řízení třídy. Portál Praha, 1994.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Dubec, M. Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a ve škole. Praha. 2008.
  • Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 2014.
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha. 2005.
  • HOLEČEK, Václav. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • MEZERA, A. Dotazníky k sebehodnocení žáka. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
  • Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha. 2009.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
  • Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • STARÝ, K. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • Šolc, Petr. Skupinová dynamika a práce se školní třídou. Liberec. 2011.
  • TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky: Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
  • TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr