|
Vyučující
|
-
Kovandová Olesia, Mgr. et Mgr.
-
Vítová Marie, doc. PhDr. Ph.D.
-
Blail Jan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky, rámcové a školní vzdělávací programy pro SŠ a SOU, plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti) 2. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení, specifické prostředí pro učení na různých středních školách a odborných učilištích, bezpečnost práce během praktické výuky na střední škole, kultura školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti) 3. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka, specifika výuky různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, náročné situace, konflikty a řešení studijních a kázeňských problémů žáků středních škol a odborných učilišť) 4. Skupinová dynamika a třídní management (vývoj vztahů mezi žáky a jejich chování ve školní třídě v čase - forming, storming, norming, performing, atmosféra vhodná pro spolupráci v rámci školní třídy, nastavování práv a povinností žáků a reagování na jejich dodržování/porušování, nepsané normy, specifika skupinové dynamiky a vedení třídy u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti). 5. Vedení žáků k samostatnosti a odpovědnosti (vědomá práce s rozvojem odpovědnosti žáků za jejich chování a za vztahy ve třídě, rozvoj dovedností žáků při reagování na konkrétní chování spolužáků, reflexe vlastních návyků v komunikaci a jejich dopadů na odpovědnost a samostatnost žáků, specifika vedení k samostatnosti a odpovědnosti u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti, specifika komunikace se žáky, s rodiči, s kolegy, s vedením střední školy a středního odborného učiliště). 6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů, specifika hodnocení různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, volba adekvátních způsobů hodnocení žáků a poskytování zpětné vazby u teoretické a praktické výuky na střední škole a středním odborném učilišti, specifika hodnocení v různých formách výuky a v různých oborech na střední škole a středním odborném učilišti, kvalita výuky na střední škole a její evaluace).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
| vysvětlí základní principy učení |
| vysvětlí základní teorie učení |
| popíše vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole |
| popíše vhodné podmínky pro učení, dovede vysvětlit důvody |
| zná principy a postupy sumativního, formativního, autentického a vzájemného hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje vzdělávací situaci |
| umí poskytnout zpětnou vazbu |
| umí naplánovat část výuky |
| umí vytvořit vhodné podmínky pro učení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zná kurikulární dokumenty pro SŠ a SOU |
| umí vysvětlit specifika plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti |
| umí popsat kulturu školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti |
| zná fáze vývoje vztahů a chování lidí ve skupinách v čase (forming, storming, norming, performing, adjourning) |
| zná princip aktivit a intervencí učitele do jednotlivých fází vývoje školní třídy v čase |
| zná rozdíl mezi motivací a stimulací a umí jasně popsat, za co je ve škole odpovědný a za co jsou odpovědní žáci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí naplánovat výuku pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti |
| umí vytvořit bezpečné prostředí pro učení |
| umí motivovat své žáky, zjišťovat míru porozumění a reagovat na jejich potřeby |
| umí podporovat žáky při samostatné práci, realizovat skupinovou práce a kooperativní učení |
| umí plánovat aktivity do jednotlivých fází vývoje vztahů a chování žáků e třídě v čase |
| umí provádět jednoduché učitelské intervence do jednotlivých fází vývoje vztahů a chování žáků ve třídě v čase a zargumentuje, co jimi konkrétně rozvíjí u žáků |
| umí vést žáky k přijímání a poskytování zpětné vazby |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Inscenační metody, hraní rolí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Formativní hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Formativní hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Belz, Horst; Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Vydání třetí. 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.
-
Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
-
Cagnelosi. Strategie řízení třídy. Portál Praha, 1994.
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Dubec, M. Poznáváme, určujeme a dodržujeme základní pravidla chování ve třídě a ve škole. Praha. 2008.
-
Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
FORSYTH, Donelson R. Group dynamics. 2014.
-
HERMOCHOVÁ, Soňa. Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha. 2005.
-
HOLEČEK, Václav. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
MEZERA, A. Dotazníky k sebehodnocení žáka. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
-
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha. 2009.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
STARÝ, K. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Šolc, Petr. Skupinová dynamika a práce se školní třídou. Liberec. 2011.
-
TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky: Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
-
TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
-
TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
|