Předmět: Didaktika předškolního vzdělávání 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolního vzdělávání 1
Kód předmětu KPG/DPV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogické diagnostikování jako východisko pro pedagogické plánování 2. Cíle a kompetence v předškolním vzdělávání. 3. Podmínky předškolního vzdělávání. 4. Obsah předškolního vzdělávání. 5. Organizace a formy předškolního vzdělávání. Vzdělávací strategie. 6. Metody předškolního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
Odborné dovednosti
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
Umí vhodně vybrat vhodnou metodu a formu vzhledem ke vzdělávacímu cíli a obsahu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Test,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
  • ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
  • Tomanová, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.
  • Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr