Vyučující
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogické diagnostikování jako východisko pro pedagogické plánování 2. Cíle a kompetence v předškolním vzdělávání. 3. Podmínky předškolního vzdělávání. 4. Obsah předškolního vzdělávání. 5. Organizace a formy předškolního vzdělávání. Vzdělávací strategie. 6. Metody předškolního vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
Umí vhodně vybrat vhodnou metodu a formu vzhledem ke vzdělávacímu cíli a obsahu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Tomanová, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|