Course: Didactics of preschool education 1

« Back
Course title Didactics of preschool education 1
Course code KPG/DPV1
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Pedagogical diagnostics as a basis for pedagogical planning 2. Goals and competences in preschool education. 3. Conditions of preschool education. 4. Content of preschool education. 5. Organisation and forms of pre-school education. Educational strategies. 6. Methods of preschool education.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Students' portfolio, Self-study of literature
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Contact hours - 8 hours per semester
  • unspecified - 30 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 15 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to explain key pedagogical concepts
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education
to characterize the organization of pre-school education
to characterize the needs of the preschool child
Skills
to present knowledge gained in literature in both written and spoken form
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education
Skills
to analyze the aims, methods and forms of pre-school education
to analyze the conditions of pre-school education
to formulate educational goals
Knows how to select the appropriate method and form in relation to the educational objective and content.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Self-study of literature
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Collaborative instruction
Skills
Individual study
Seminar
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Lecture with a video analysis
Competences
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Test
Continuous assessment
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Test
Continuous assessment
Competences
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
  • ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
  • Tomanová, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.
  • Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester