Lecturer(s)
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Pedagogical diagnostics as a basis for pedagogical planning 2. Goals and competences in preschool education. 3. Conditions of preschool education. 4. Content of preschool education. 5. Organisation and forms of pre-school education. Educational strategies. 6. Methods of preschool education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Students' portfolio, Self-study of literature
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Contact hours
- 8 hours per semester
- unspecified
- 30 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain key pedagogical concepts |
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to characterize the organization of pre-school education |
to characterize the needs of the preschool child |
Skills |
---|
to present knowledge gained in literature in both written and spoken form |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education |
Skills |
---|
to analyze the aims, methods and forms of pre-school education |
to analyze the conditions of pre-school education |
to formulate educational goals |
Knows how to select the appropriate method and form in relation to the educational objective and content. |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Collaborative instruction |
Skills |
---|
Individual study |
Seminar |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Lecture with a video analysis |
Competences |
---|
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Continuous assessment |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Test |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Koťátková, Soňa. Dítě a mateřská škola : co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozšiřené a aktualizované vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Tomanová, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.
-
Zormanová, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|