Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Školní a třídní vzdělávací program. 2. Koncipování vzdělávacího obsahu v TVP. 3. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu, denní plánování 4. Možné přístupy k plánování, zprostředkující, vstřícný a konvergentní model. 5. Motivace dětí, 6. Individualizace ve vzdělávání 7. Vzdělávací strategie, kooperativní učení, projektové učení, prožitkové učení, situační učení. 8. Evaluace vzdělávacího procesu 9. Podpora sebehodnocení dětí 10. Klima školy, třídy - vedení třídy: práce s pravidly v MŠ, 11. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ 12. Vedení třídní dokumentace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 9 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
popsat principy RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit propojení TVP a ŠVP |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB |
zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB, |
analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání, |
navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Loudová Stralczynská, B. a Koželuhová E. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha. 2022.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
|