Předmět: Didaktika předškolního vzdělávání 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika předškolního vzdělávání 2
Kód předmětu KPG/DPV2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školní a třídní vzdělávací program. 2. Koncipování vzdělávacího obsahu v TVP. 3. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu, denní plánování 4. Možné přístupy k plánování, zprostředkující, vstřícný a konvergentní model. 5. Motivace dětí, 6. Individualizace ve vzdělávání 7. Vzdělávací strategie, kooperativní učení, projektové učení, prožitkové učení, situační učení. 8. Evaluace vzdělávacího procesu 9. Podpora sebehodnocení dětí 10. Klima školy, třídy - vedení třídy: práce s pravidly v MŠ, 11. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ 12. Vedení třídní dokumentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 9 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
popsat principy RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
Odborné dovednosti
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit propojení TVP a ŠVP
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
Odborné dovednosti
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB
zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB,
analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání,
navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Loudová Stralczynská, B. a Koželuhová E. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha. 2022.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
  • Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr