Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Při přihlašování k SZZ si student vybírá obor, na který se v rámci didaktického úkolu zaměří. Možné obory: hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova, dramatická výchova, pracovní výchova, matematická pregramotnost, čtenářská pregramotnost, digitální gramotnost, přírodovědná gramotnost. Didaktický úkol bude mít podobu integrovaného bloku/tematického celku v časovém rozsahu 3 týdny. Budou stanovena kritéria hodnocení. Didaktický úkol bude odevzdán v daném termínu před uskutečněním SZZ. Zkoušející daného oboru (člen komise SZZ) a vyučující předškolní pedagogiky úkol nezávisle ohodnotí před uskutečněním SZZ. Didaktický úkol bude obsahovat: Výňatek ŠVP a TVP třídy, kde byl realizován, s důrazem na charakteristiku třídy. Plán vzdělávacích činností. Denní přípravy včetně jejich reflexe. Závěrečnou evaluaci. Doklady o realizaci (např. fotografie, ukázky pomůcek apod.). Označení konkrétních aktivit příslušejících danému oboru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student má znalosti didaktiky předškolního vzdělávání dané absolvováním zejména předmětů DPV1, DPV2 a IDS |
student má znalosti oborových didaktik dané předchozím studiem |
Odborné dovednosti |
---|
student dokáže aplikovat didaktické dovednosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
umí vysvětlit propojení ŠVP a TVP a jeho aplikaci v praxi |
zná didaktické zásady při plánování a realizaci pedagogického procesu |
umí vysvětlit principy evaluace a reflexe |
Odborné dovednosti |
---|
umí naplánovat vzdělávací celek a denní přípravy vzdělávacího procesu v MŠ |
umí nastavit evaluaci vzdělávacího procesu, důkazy o učení dětí a obhájit svou práci |
umí reflektovat svou práci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Loudová Stralczynská, B. a Koželuhová E. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha. 2022.
-
Macková, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha. 2021.
-
Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
-
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Švejdová, Hana; Svobodová, Eva. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
|