Předmět: Státní závěrečná zkouška MŠ Didaktika předškolního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Státní závěrečná zkouška MŠ Didaktika předškolního vzdělávání
Kód předmětu KPG/DPV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Při přihlašování k SZZ si student vybírá obor, na který se v rámci didaktického úkolu zaměří. Možné obory: hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova, dramatická výchova, pracovní výchova, matematická pregramotnost, čtenářská pregramotnost, digitální gramotnost, přírodovědná gramotnost. Didaktický úkol bude mít podobu integrovaného bloku/tematického celku v časovém rozsahu 3 týdny. Budou stanovena kritéria hodnocení. Didaktický úkol bude odevzdán v daném termínu před uskutečněním SZZ. Zkoušející daného oboru (člen komise SZZ) a vyučující předškolní pedagogiky úkol nezávisle ohodnotí před uskutečněním SZZ. Didaktický úkol bude obsahovat: Výňatek ŠVP a TVP třídy, kde byl realizován, s důrazem na charakteristiku třídy. Plán vzdělávacích činností. Denní přípravy včetně jejich reflexe. Závěrečnou evaluaci. Doklady o realizaci (např. fotografie, ukázky pomůcek apod.). Označení konkrétních aktivit příslušejících danému oboru.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student má znalosti didaktiky předškolního vzdělávání dané absolvováním zejména předmětů DPV1, DPV2 a IDS
student má znalosti oborových didaktik dané předchozím studiem
Odborné dovednosti
student dokáže aplikovat didaktické dovednosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
umí vysvětlit propojení ŠVP a TVP a jeho aplikaci v praxi
zná didaktické zásady při plánování a realizaci pedagogického procesu
umí vysvětlit principy evaluace a reflexe
Odborné dovednosti
umí naplánovat vzdělávací celek a denní přípravy vzdělávacího procesu v MŠ
umí nastavit evaluaci vzdělávacího procesu, důkazy o učení dětí a obhájit svou práci
umí reflektovat svou práci
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Skupinová konzultace,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Loudová Stralczynská, B. a Koželuhová E. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha. 2022.
  • Macková, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha. 2021.
  • Syslová, Zora; Burkovičová, Radmila; Kropáčková, Jana,; Šilhánová, Kateřina,; Štěpánková, Lucie. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-7598-276-6.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
  • Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
  • Švejdová, Hana; Svobodová, Eva. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr