Předmět: Prvouka, přírodověda, pěstitelství s didaktikou I

« Zpět
Název předmětu Prvouka, přírodověda, pěstitelství s didaktikou I
Kód předmětu KPG/DPŘI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Soukupová Klára, Mgr.
  • Nová Anna, Mgr.
Obsah předmětu
1. Bezobratlí živočichové v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočišná říše, dělení živočichů a zoologická nomenklatura v prvouce a v přírodovědě, obratlovci a bezobratlí živočichové - metodika a charakteristika obsahu. 2. Domácí a hospodářská zvířata v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor. Divoce žijící živočichové lidských obydlí a v okolí lidských obydlí (zahrady, sady), faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstev luk a polí. Lovná zvěř na polích a loukách, faktografický a didaktický rozbor. 3. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Jara a léta" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Školní pokusná činnost, pozorování, pokus (příklady pozorování a pokusů), zásady demonstrace přírodnin, charakteristika laboratorních pomůcek a nádobí, možnosti jejich správného využití. 4. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Podzimu a zimy" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Specifika učení žáků předmětům o přírodě a společnosti v primární škole (Piagetova, Brunerova a Vygotského teorie), charakteristika, hodnocení problematiky a její odraz ve vyučování. Konstruktivismus a jeho využívání v prvouce a přírodovědě. 5. Ryby v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb. Živočichové společenstva vod a jejich okolí. Rybářství, faktografický a didaktický rozbor. 6. Obojživelníci a plazi v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstva lesa, faktografický a didaktický rozbor. 7. Ptáci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Lovná zvěř v lese, didaktický a faktografický rozbor 8. Savci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Práce se zoologickým materiálem v prvouce a přírodovědě, zařízení pro chov živočichů a jejich chov. Využití zoologických zahrad pro edukaci v předmětech o přírodě a společnosti. 9. Tématika "Ontogeneze člověka" "Fylogeneze člověka" v prvouce a v přírodovědě. Sociální a biologický pohled na vývoj člověka, vývoj jedince a fáze vývoje jedince, lidská plemena - metodika a charakteristika obsahu. Orientace žáků v prostředí a v čase, chápání kategorie času, genealogické vztahy, jejich charakteristika a význam. 10. Biologie člověka v prvouce a přírodovědě, anatomie a fyziologie: vylučovací soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, řídící orgány, smyslové orgány, srdce a krevní oběh v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor, didaktická transformace jednotlivých témat. Formy a metody práce v učivu o biologii člověka, práce s pomůckami a jejich využívání v prvouce a v přírodě v této oblasti. 11. Zdravotní výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika zdravotní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Nemoc, úraz, první pomoc - didaktický a faktografický rozbor tématiky. Sexuální výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika sexuální výchovy, charakteristika obsahu a její význam. 12. Dopravní výchova v prvouce a v přírodovědě, metodika dopravní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků v primární škole v prostředí a místě, kde žijí. Didaktický a faktografický rozbor. 13. Environmentální výchova v prvouce a přírodovědě, metodika této výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků primární školy v ekonomických vztazích a v sociálním prostředí (etická výchova).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - živočichy
popsat biologii člověka
charakterizovat didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ
Odborné dovednosti
provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami
badatelským způsobem poznávat přírodní jevy
provádět pokusy vhodné pro výuku prvouky, přírodovědy se zaměřením na zoologii a biologii člověka
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit možnosti uplatnění znalostí o přírodě v mezipředmětových vztazích ve vyučování na 1. stupni ZŠ
vysvětlit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce
poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu
definovat různé způsoby didaktické transformace v učivu prvouky a přírodovědy v primární škole
klasifikovat přístupy snižování obtížnosti učiva v prvouce a přírodovědě
Odborné dovednosti
aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství
využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy
vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů
zakládat koutky přírody
využívat chovatelská a pěstitelská zařízení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
  • Pedagogika. 1999.
  • RVP ZV, RVP PV.
  • Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
  • Učitelské noviny,.
  • Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.
  • časopis. ABC.
  • Časopis. Česká škola,.
  • časopis. Obecná škola.
  • Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
  • Hec, J. Pokusy a pozorování v pěstitelských pracích. Plzeň, 1978.
  • Hradil, František. Prvouka na I. stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
  • Komanová, Eva. Didaktika přírodovědy - 1.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
  • Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
  • Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
  • Mimšíková, Z. Didaktika prvouky a věcného učení. Olomouc, 1988.
  • Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka : vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Vyd. 2. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-270-8.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
  • Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní