Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Soukupová Klára, Mgr.
-
Nová Anna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Bezobratlí živočichové v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočišná říše, dělení živočichů a zoologická nomenklatura v prvouce a v přírodovědě, obratlovci a bezobratlí živočichové - metodika a charakteristika obsahu. 2. Domácí a hospodářská zvířata v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor. Divoce žijící živočichové lidských obydlí a v okolí lidských obydlí (zahrady, sady), faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstev luk a polí. Lovná zvěř na polích a loukách, faktografický a didaktický rozbor. 3. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Jara a léta" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Školní pokusná činnost, pozorování, pokus (příklady pozorování a pokusů), zásady demonstrace přírodnin, charakteristika laboratorních pomůcek a nádobí, možnosti jejich správného využití. 4. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Podzimu a zimy" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Specifika učení žáků předmětům o přírodě a společnosti v primární škole (Piagetova, Brunerova a Vygotského teorie), charakteristika, hodnocení problematiky a její odraz ve vyučování. Konstruktivismus a jeho využívání v prvouce a přírodovědě. 5. Ryby v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb. Živočichové společenstva vod a jejich okolí. Rybářství, faktografický a didaktický rozbor. 6. Obojživelníci a plazi v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstva lesa, faktografický a didaktický rozbor. 7. Ptáci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Lovná zvěř v lese, didaktický a faktografický rozbor 8. Savci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Práce se zoologickým materiálem v prvouce a přírodovědě, zařízení pro chov živočichů a jejich chov. Využití zoologických zahrad pro edukaci v předmětech o přírodě a společnosti. 9. Tématika "Ontogeneze člověka" "Fylogeneze člověka" v prvouce a v přírodovědě. Sociální a biologický pohled na vývoj člověka, vývoj jedince a fáze vývoje jedince, lidská plemena - metodika a charakteristika obsahu. Orientace žáků v prostředí a v čase, chápání kategorie času, genealogické vztahy, jejich charakteristika a význam. 10. Biologie člověka v prvouce a přírodovědě, anatomie a fyziologie: vylučovací soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, řídící orgány, smyslové orgány, srdce a krevní oběh v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor, didaktická transformace jednotlivých témat. Formy a metody práce v učivu o biologii člověka, práce s pomůckami a jejich využívání v prvouce a v přírodě v této oblasti. 11. Zdravotní výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika zdravotní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Nemoc, úraz, první pomoc - didaktický a faktografický rozbor tématiky. Sexuální výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika sexuální výchovy, charakteristika obsahu a její význam. 12. Dopravní výchova v prvouce a v přírodovědě, metodika dopravní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků v primární škole v prostředí a místě, kde žijí. Didaktický a faktografický rozbor. 13. Environmentální výchova v prvouce a přírodovědě, metodika této výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků primární školy v ekonomických vztazích a v sociálním prostředí (etická výchova).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - živočichy |
popsat biologii člověka |
charakterizovat didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami |
badatelským způsobem poznávat přírodní jevy |
provádět pokusy vhodné pro výuku prvouky, přírodovědy se zaměřením na zoologii a biologii člověka |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit možnosti uplatnění znalostí o přírodě v mezipředmětových vztazích ve vyučování na 1. stupni ZŠ |
vysvětlit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce |
poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu |
definovat různé způsoby didaktické transformace v učivu prvouky a přírodovědy v primární škole |
klasifikovat přístupy snižování obtížnosti učiva v prvouce a přírodovědě |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství |
využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy |
vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů |
zakládat koutky přírody |
využívat chovatelská a pěstitelská zařízení |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Pedagogika. 1999.
-
RVP ZV, RVP PV.
-
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Učitelské noviny,.
-
Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.
-
časopis. ABC.
-
Časopis. Česká škola,.
-
časopis. Obecná škola.
-
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Hec, J. Pokusy a pozorování v pěstitelských pracích. Plzeň, 1978.
-
Hradil, František. Prvouka na I. stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Komanová, Eva. Didaktika přírodovědy - 1.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Mimšíková, Z. Didaktika prvouky a věcného učení. Olomouc, 1988.
-
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka : vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Vyd. 2. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-270-8.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
|