Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Soukupová Klára, Mgr.
-
Nová Anna, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy, možnosti pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, zásady ekologické výchovy žáků mladšího školního věku, možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti. Didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ, práci s rostlinným materiálem, pozorování a pokusy s neživou přírodou. 1. Fyzikální část prvouky a přírodovědy, zavádění fyzikálních veličin Pozorování a pokusy ve fyzikální části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. 2. Fyzikální část přírodovědy - jednoduché stroje, technika, elektřina Pozorování a pokusy ve fyzikální části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. 3. Astronomické učivo v přírodovědě Pozorování a pokusy v astronomické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. 4. Astronomické učivo v přírodovědě Pozorování a pokusy v astronomické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. 5. Fyzikálně - chemická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy ve fyzikálně- chemické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. 6. Meteorologická část přírodovědy a pozorování neživé přírody Pozorování a pokusy v meteorologické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. Didaktika mimoškolní práce s botanickým materiálem v přírodě. Didaktika mimoškolní práce s botanickým materiálem v přírodě. 7. Paleontologická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy v paleontologické, mineralogické a petrografické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 8. Mineralogická a petrografická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy s rostlinami v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 9. Botanická část prvouky a přírodovědy - fyziologie a morfologie rostlin Pozorování morfologie rostlin v prvouce a přírodovědě, botanické klíče, určování rostlin, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 10. Nižší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování nižších rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 11. Nižší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování pokojových rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 12. Vyšší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování vyšších v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou. 13. Vyšší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování hospodářsky důležitých rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tematikou. Didaktika mimoškolní práce s botanickým materiálem v přírodě).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
provést didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ. |
charakterizovat přírodní jevy - rostliny, nerosty, horniny, provést vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami |
charakterizovat možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti |
Odborné dovednosti |
---|
poznat vybrané přírodniny |
provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami |
pěstovat vybrané pokojové rostliny a zemědělské rostliny na školním pozemku |
vést badatelský způsob poznávání přírodních jevů |
provádět vybraná přírodovědná pozorování a pokusy vhodné pro výuku prvouky, přírodovědy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student pochopí princip integrování prvouky a přírodovědy, uvědomuje si komplexnost získávaných vědomostí a dovedností v prvouce a přírodovědě, pochopí vytváření příslušných postojů žáků k člověku, rodině, společnosti, vlasti, přírodě, kultuře, technice, zdraví a k sobě samému |
Pochopit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce. |
Poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu. Pochopit |
Pochopit a aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. |
Znát vybrané způsoby evaluace v prvouce, přírodovědě a pěstitelství. |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. |
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. |
Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Pedagogika. 1999.
-
RVP ZV, RVP PV.
-
Školní manipulační atlasy, kapesní atlasy přírodnin, alternativní učebnice prvouky, časopis Komenský, ABC, zahraniční učebnice a pracovní sešity.
-
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Učitelské noviny,.
-
Bureš, O. Pěstujeme pokojové rostliny. TEP Praha, 1965.
-
Časopis. ABC,.
-
Časopis. Česká škola,.
-
Časopis. Obecná škola,.
-
Čihař, J. Příroda v ČSSR. Praha SPN, 1989.
-
Komanová, E. Práce s rostlinným materiálem v přírodovědě. Praha SPN, 198.
-
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Macek, Jan. Metodika pěstitelských a chovatelských prací : Pro posluchače studia základů zemědělské výroby na pedagogických fakultách. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Metodická příručka k Přírodovědě pro 4. ročník ZŠ a k jejímu pracovnímu sešitu. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1994. ISBN 80-04-26492-1.
-
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Poznáváme přírodu a techniku : Přírodověda pro 4. ročník základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-04-26348-8.
-
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Pracovní sešit k Přírodovědě pro 4. ročník základní školy : Poznáváme přírodu a techniku. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka : Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-148-2.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Řehák, B. Vycházky do přírody. Praha SPN, 1988.
-
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Toman, Jan. Přírodou krok za krokem. Praha : Artia, 1978.
-
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
|