Vyučující
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické). 3.) Literatura pro děti - literární druhy a žánry, výchova ke čtenářství, výchova literaturou 4.) Rozvoj předčtenářských dovedností 5.) Příprava na psaní - chápání konceptu písma, vývoj pojetí písma u dětí 6.) Metody kritického myšlení při práci s textem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zná základy obecné didaktiky a didaktiky předškolního věku |
Má znalosti z oblasti literatury a českého jazyka v rozsahu SŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Vybírá vhodné didaktické metody a prostředky vzhledem ke specifikům předškolního vzdělávání. |
Porovná možnosti organizačních forem vzdělávání, vzdělávacích metod a prostředků. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy. |
Umí popsat vývoj dětské řeči a provlémy v oblasti rozvoje řeči a komunikace. |
Orientuje se v nabídce současné dětské literatury. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhne vzdělávací činnosti pro rozvoj jednotlivých jazykových rovin. |
Vybere vhodné knižní tituly různých žánrů pro předškolní věk. |
Umí navrhnout vzdělávací činnosti pro podporu rozvoje předčtenářských dovedností. |
Vybere vhodnou metodu RWCT a aplikuje při práci s literárním textem u skupiny dětí předškolního věku. |
Dokáže navrhnout úpravu prostředí tak, aby podněcovalo zájem dítěte o čtení a psaní. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. První české vydání. 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
-
Fasnerová, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
-
KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
-
KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. 2021.
-
Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
|