Předmět: Didaktika rozvoje čtenářské pregramotnosti 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika rozvoje čtenářské pregramotnosti 1
Kód předmětu KPG/DRCP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Čtenářská gramotnost a pregramotnost 2) Rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence u dítěte předškolního věku (foneticko-fonologické, morfologické, lexikálně-sémantické, syntaktické). 3.) Literatura pro děti - literární druhy a žánry, výchova ke čtenářství, výchova literaturou 4.) Rozvoj předčtenářských dovedností 5.) Příprava na psaní - chápání konceptu písma, vývoj pojetí písma u dětí 6.) Metody kritického myšlení při práci s textem

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 22 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zná základy obecné didaktiky a didaktiky předškolního věku
Má znalosti z oblasti literatury a českého jazyka v rozsahu SŠ.
Odborné dovednosti
Vybírá vhodné didaktické metody a prostředky vzhledem ke specifikům předškolního vzdělávání.
Porovná možnosti organizačních forem vzdělávání, vzdělávacích metod a prostředků.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy.
Umí popsat vývoj dětské řeči a provlémy v oblasti rozvoje řeči a komunikace.
Orientuje se v nabídce současné dětské literatury.
Odborné dovednosti
Navrhne vzdělávací činnosti pro rozvoj jednotlivých jazykových rovin.
Vybere vhodné knižní tituly různých žánrů pro předškolní věk.
Umí navrhnout vzdělávací činnosti pro podporu rozvoje předčtenářských dovedností.
Vybere vhodnou metodu RWCT a aplikuje při práci s literárním textem u skupiny dětí předškolního věku.
Dokáže navrhnout úpravu prostředí tak, aby podněcovalo zájem dítěte o čtení a psaní.
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Portfolio,
Vzájemné hodnocení studentů,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. První české vydání. 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
  • Fasnerová, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
  • KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. 2021.
  • Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace : poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr