Předmět: Didaktika rozvoje čtenářské pregramotnosti 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika rozvoje čtenářské pregramotnosti 2
Kód předmětu KPG/DRCP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Hry pro rozvoj řeči a komunikace 2.) Hry pro rozvoj fonologického uvědomění 3.) Hry pro rozvoj sluchového a zrakového vnímání 5) EUR v praxi učitele, technika předčítání, řízené čtení 6) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku. 7.) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti 8.) Práce se symboly, kódování a dekódování, práce s grafikou. 9.) Rozvoj grafomotoriky. 10.) Podpora čtenářství, spolupráce s rodinou

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy.
Umí popsat vývoj dětské řeči a provlémy v oblasti rozvoje řeči a komunikace.
Orientuje se v nabídce současné dětské literatury.
Odborné dovednosti
Navrhne vzdělávací činnosti pro rozvoj jednotlivých jazykových rovin.
Vybere vhodné knižní tituly různých žánrů pro předškolní věk.
Umí navrhnout vzdělávací činnosti pro podporu rozvoje předčtenářských dovedností.
Vybere vhodnou metodu RWCT a aplikuje při práci s literárním textem u skupiny dětí předškolního věku.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy.
Odborné dovednosti
Aplikuje třífázový model učení.
Umí navrhnout vzdělávací celek rozvíjející všechny složky čtenářaské gramotnosti u dětí předškolního věku.
Na základě své rešerše dětské literatury dovede vybrat titul vhodný pro zkoumání/řešení konkrétního tématu v životě dítěte předškolního věku.
Navrhne vhodné grafomotorické cvičení pro dítě předškolního věku.
Diagnostikuje úroveň jazykového rozvoje dítěte a v důsledku toho formuluje další vzdělávací cíle.
Diagnostikuje úroveň rozvoje čtenářské gramotnosti dítěte a v důsledku toho formuluje další vzdělávací cíle.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Portfolio,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Doležalová, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
  • KMENTOVÁ, Milena. Kreslíme lehce, zpíváme tence: rozvoj grafomotoriky s hudebními činnostmi.. 2022. ISBN 978-80-262-1894-4.
  • Koželuhová Eva. Činnosti k rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2024. ISBN 978-80-7496-543-.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
  • KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. 2021.
  • Smolík, Filip; Málková, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
  • Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr