Vyučující
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Hry pro rozvoj řeči a komunikace 2.) Hry pro rozvoj fonologického uvědomění 3.) Hry pro rozvoj sluchového a zrakového vnímání 5) EUR v praxi učitele, technika předčítání, řízené čtení 6) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku. 7.) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti 8.) Práce se symboly, kódování a dekódování, práce s grafikou. 9.) Rozvoj grafomotoriky. 10.) Podpora čtenářství, spolupráce s rodinou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy. |
Umí popsat vývoj dětské řeči a provlémy v oblasti rozvoje řeči a komunikace. |
Orientuje se v nabídce současné dětské literatury. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhne vzdělávací činnosti pro rozvoj jednotlivých jazykových rovin. |
Vybere vhodné knižní tituly různých žánrů pro předškolní věk. |
Umí navrhnout vzdělávací činnosti pro podporu rozvoje předčtenářských dovedností. |
Vybere vhodnou metodu RWCT a aplikuje při práci s literárním textem u skupiny dětí předškolního věku. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dokáže vysvětlit pojem gramotnost, ontogenezi vývoje čtenářské gramotnosti a další související pojmy. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikuje třífázový model učení. |
Umí navrhnout vzdělávací celek rozvíjející všechny složky čtenářaské gramotnosti u dětí předškolního věku. |
Na základě své rešerše dětské literatury dovede vybrat titul vhodný pro zkoumání/řešení konkrétního tématu v životě dítěte předškolního věku. |
Navrhne vhodné grafomotorické cvičení pro dítě předškolního věku. |
Diagnostikuje úroveň jazykového rozvoje dítěte a v důsledku toho formuluje další vzdělávací cíle. |
Diagnostikuje úroveň rozvoje čtenářské gramotnosti dítěte a v důsledku toho formuluje další vzdělávací cíle. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Doležalová, Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-693-3.
-
KMENTOVÁ, Milena. Kreslíme lehce, zpíváme tence: rozvoj grafomotoriky s hudebními činnostmi.. 2022. ISBN 978-80-262-1894-4.
-
Koželuhová Eva. Činnosti k rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2024. ISBN 978-80-7496-543-.
-
KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
-
KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. 2021.
-
Smolík, Filip; Málková, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
-
Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
|