Vyučující
|
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
-
Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí s teorií oboru dramatická výchova a s praxí divadelní tvorby v hodinách dramatické výchovy. Seznámí se se základními principy a vývojem dramatického umění a jeho vztahů ke školní praxi (divadlo s dětmi, divadlo pro děti, divadlo ve vyučování). V praktické části budou studenti ve skupině pracovat na vytvoření menšího inscenačního tvaru a využijí přitom různých výrazových prostředků. Důležitou součástí předmětu je také rozvíjení schopností reflektovat divadelní inscenaci a její hodnoty pro školní praxi. U závěrečné zkoušky studenti prokážou zvládnutí teorie dramatické výchovy a prokážou schopnost tvůrčí aplikace základních principů, metod a technik do pedagogické praxe. Témata: Struktura dramatického díla, atributy herecké tvorby Specifika veřejného vystupování dětí a mládeže Dramaturgie a režie divadla pro děti a dětského divadla Scénografie a hudba v divadelní inscenaci Loutkové divadlo a jeho specifika Proces a produkt v divadle a dramatické výchově Metodika práce na inscenaci s dětským kolektivem Volba námětů a předloh, kritéria literární předlohy pro dětské divadlo
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 13 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát a porozumět specifice jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifika jejich využití. |
znát z teorie zásady práce se skupinou podle věku a složení konkrétní cílové skupiny |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu |
reflektovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika divadelní práce s nedivadleníky |
pojmenovat jdnotlivé kroky divadelní práce na inscenaci postavené na nedramatickém textu |
vysvětlit specifika vzdělávacího oboru dramatická výchova |
popsat a vysvětlit základní pojmy z oboru dramatická výchova |
popsat a vysvětlit formy dramatické výchovy v kontextu jejich zapojení do výuky na prvním stupni ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit menší inscenační tvar a zdůvodnit postupy práce |
využít základní teorie dramatického umění pro reflexi dramatického tvaru ve vztahu ke vzdělávacímu procesu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 19--.
-
Machková, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha : Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Palarčíková, Alena. Tygr v oku, aneb, O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-5-9.
-
Polzerová, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy : (průprava dětí mladšího školního věku). Praha : Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
|