Předmět: Dramatická výchova pro MŠ 1

« Zpět
Název předmětu Dramatická výchova pro MŠ 1
Kód předmětu KPG/DVMŠ1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
1. systémem průpravných her a cvičení (prohlubování smyslové vnímavosti, cítění prostoru, představivosti, pohybová a řečová kultivace) 2. herní principy používané v dramatické výchově (volná hra, dramatická hra, hra v roli) 3. tvorba lekce dramatické výchovy 4. dramatická výchova a RVP PV 5. realita a fikce, jednání, role, situace, konflikt, jednání "jako" 6. rozehřátí, uvolnění, soustředění, objevování sebe a okolního světa, pohyb a pantomima, kontakt, skupinové cítění 7. tvořivost, improvizace s dějem

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Využívat základní komunikační a sociální dovednosti.
Odborné dovednosti
Spolupracovat ve skupině, aktivně se zapojovat do elementárních metod a technik dramatické výchovy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit podstatu oboru dramatická výchova. Pojmenovat základní metody dramatické výchovy.
Odborné dovednosti
Jednat v jednoduchých herních situacích, naplňovat zadání z oblasti základních metod dramatické výchovy (plná hra, metody verbálně-zvukové a pantomimicko-pohybové).
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Diskuse,
Inscenační metody, hraní rolí,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • AMIROVÁ Alžběta , FIEDLEROVÁ Michaela, REJCHRTOVÁ Andrea. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5.
  • Budínská Hana. Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha. 1994.
  • Míčková, Jitka. Cesta do pohádky : literárně-dramatické projekty pro MŠ. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1432-8.
  • NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
  • Švejdová, Hana; Svobodová, Eva. Metody dramatické výchovy v mateřské škole.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní