Předmět: Dramatická výchova pro MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Dramatická výchova pro MŠ 2
Kód předmětu KPG/DVMŠ2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody dramatické výchovy pro práci s předškolními dětmi. Práce s příběhem. Souvislost tvorby hlasu, vnitřního prožívání a řeči těla. Dech, fonace, artikulace. Hlasová a řečová rozcvička. Jednoduchá říkadla (rytmus, výslovnost). Práce s textem - příprava prozaického textu k veřejné prezentaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vysvětlit podstatu oboru dramatická výchova. Znát základní metody dramatické výchovy.
Odborné dovednosti
Jednat v jednoduchých herních situacích, naplňovat zadání z oblasti základních metod dramatické výchovy (plná hra, metody verbálně-zvukové a pantomimicko-pohybové). Rozlišit herní a reálnou situaci.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit základní pojmy dramatické výchovy. Znát metody dramatické výchovy vhodné pro práci s předškolními dětmi.
Odborné dovednosti
Vést činnost pro předškolní děti s využitím metod dramatické výchovy. Sdělně přečíst vybraný text pro dětského posluchače, pracovat s dětským posluchačem směrem k porozumění textu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Skupinová konzultace,
Diskuse,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Skupinová konzultace,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Emílie Zámečníková. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory.
  • Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
  • Martinec Václav. Učíme děti mluvit a vyprávět, aneb, Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících. Brno. 2015.
  • Polzerová, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy : (průprava dětí mladšího školního věku). Praha : Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
  • Štembergová-Kratochvílová, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
  • Valenta, J. Hraní rolí ve výchově a vyučování : s hlavním zřetelem k výchovné dramatice. Institut sociálních vztahů nakladatelství.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní