Předmět: Dítě v předškolním vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Dítě v předškolním vzdělávání
Kód předmětu KPG/DVPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Biologie dítěte 2. Zdravotní problematika dítěte 3. První pomoc 4. Dítě v procesu vzdělávání 5.-6. Proměny a podoba současného dětství 7. Úmluva o právech dítěte a její aplikace ve vzdělávání 8. Potřeby dítěte a jejich naplňování 9.-10.Hra a hračka v životě dítěte 11.-13. Pedagogické diagnostikování jako proces poznávání dítěte

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 14 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 38 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Umí vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy.
Umí vysvětlit etické aspekty ve vzdělávání.
Odborné dovednosti
Umí konspektovat odbornou pedagogickou literaturu.
Umí prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě.
Umí provést reflexi své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Zná dozrávání klíčových orgánových soustav a systémů člověka (pohybová, CNS, dýchací soustava, pohlavní soustava, imunitní systém) především s ohledem na běžný provoz a vzdělávání v MŠ.
Zná významné látky pro výživu člověka, jejich význam pro lidský organismus i vliv na lidské zdraví (včetně negativních), zejména s ohledem na výživu a pitný režim dětí.
Zná hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění s důrazem na předškolní děti.
Zná základy zdravovědy a zásady první pomoci.
Umí vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a jeho současnou podobu.
Umí charakterizovat potřeby předškolního dítěte.
Umí vysvětlit důležitost a možnost využití hry a hračky u předškolního dítěte.
Odborné dovednosti
Umí posoudit běžná zařízení a vybavení MŠ, aktivity a denní režim MŠ s ohledem na možnosti dětí předškolního věku daných jejich ontogenetickým vývojem a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Umí na základě situace vybrat vhodnou diagnostickou techniku a využít ji v praxi.
Umí aplikovat znalost práv dítěte a etických aspektů profese učitele.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Test,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Danišová, Justina a Petr Daniš. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha. 2020.
  • Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
  • Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
  • Koťátková, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
  • Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
  • Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
  • Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr