Vyučující
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Biologie dítěte 2. Zdravotní problematika dítěte 3. První pomoc 4. Dítě v procesu vzdělávání 5.-6. Proměny a podoba současného dětství 7. Úmluva o právech dítěte a její aplikace ve vzdělávání 8. Potřeby dítěte a jejich naplňování 9.-10.Hra a hračka v životě dítěte 11.-13. Pedagogické diagnostikování jako proces poznávání dítěte
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 14 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 38 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Umí vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy. |
Umí vysvětlit etické aspekty ve vzdělávání. |
Odborné dovednosti |
---|
Umí konspektovat odbornou pedagogickou literaturu. |
Umí prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě. |
Umí provést reflexi své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zná dozrávání klíčových orgánových soustav a systémů člověka (pohybová, CNS, dýchací soustava, pohlavní soustava, imunitní systém) především s ohledem na běžný provoz a vzdělávání v MŠ. |
Zná významné látky pro výživu člověka, jejich význam pro lidský organismus i vliv na lidské zdraví (včetně negativních), zejména s ohledem na výživu a pitný režim dětí. |
Zná hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění s důrazem na předškolní děti. |
Zná základy zdravovědy a zásady první pomoci. |
Umí vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a jeho současnou podobu. |
Umí charakterizovat potřeby předškolního dítěte. |
Umí vysvětlit důležitost a možnost využití hry a hračky u předškolního dítěte. |
Odborné dovednosti |
---|
Umí posoudit běžná zařízení a vybavení MŠ, aktivity a denní režim MŠ s ohledem na možnosti dětí předškolního věku daných jejich ontogenetickým vývojem a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. |
Umí na základě situace vybrat vhodnou diagnostickou techniku a využít ji v praxi. |
Umí aplikovat znalost práv dítěte a etických aspektů profese učitele. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Danišová, Justina a Petr Daniš. Svobodná hra: jak nechat vyrůst radostné, odolné a samostatné děti. Praha. 2020.
-
Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
-
Key, ellen. Století nového dítěte: úvahy o výchově. Praha : Portál. 2022.
-
Koťátková, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi : význam hry, role pedagoga, cíl hry, soubor her. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3.
-
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
-
Syslová, Zora; Kratochvílová, Jana,; Fikarová, Táňa. Pedagogická diagnostika v MŠ : práce s portfoliem dítěte. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
|