Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. 2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. 3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. 4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. 5. Problémové vyučování. 6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. 7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. 8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. 10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. 11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. 12. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících. 13. Ochrana člověka za mimořádných okolností, rozpracování do podoby výukového tématu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky. |
Popsat strukturu pedagogického procesu. |
Objasnit tématické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces. |
Kriticky zhodnodtit jednotlivé výukové strategie. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
LIBA, J. Výchova k zdraviu. Prešov. PF, Prešovské univerzity. 2010.
-
MACHOVÁ, J. Výchova ke zdraví. Praha, Grada. 2019.
-
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
|