Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví B

« Zpět
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví B
Kód předmětu KPG/DVZBO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rodina a zdraví (komunikace a vztahy v rodině, zdravé bydlení, náhradní rodinná péče). 2. Péče o zdraví (zdraví a nemoc, zdraví životní styl, osobní, intimní a duševní hygiena, první pomoc). 3. Výživa a zdraví (základní složky potravy, specifické potřeby výživy u dítěte, alternativní výživové směry, poruchy příjmu potravy). 4. Sexuální výchova (komunikace s vrstevníky, pohlavně přenosné choroby, sexuální orientace a postoje společnosti). 5. Návykové látky a zdraví (návykové látky, hazardní hry a počítače, způsoby odmítání návykových látek, reklamní vlivy, návykové látky a zákony). 6. Osobní bezpečí (sociální dovednosti, krizové situace, brutalita a jiné formy násilí v médií). 7. Pohybové aktivity a zdraví (pohybový režim, zdravotně orientovaná zdatnost, doping ve sportu, zneužívání anabolik). 8. Zvládání zátěže (možnosti sebeřízení, time-management). 9. Učení bez stresu. 10. Možnosti spolupráce s institucemi péče o zdraví. 11. Škola podporující zdraví. 12. Pomůcky a metodické materiály, jejich využití ve výuce výchovy ke zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání.
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
Odborné dovednosti
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků.
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu.
Popsat a objasnit využívání aktivizujících vyučovacích metod v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví.
Charakterizovat jednotlivé informační zdroje pro pedagogický proces výchovy ke zdraví.
Odborné dovednosti
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu.
Implementovat zákony učení v pedagogickém procesu ve výchově ke zdraví.
Adekvátně využívat hodnotících prostředků ve výchově ke zdraví.
Vhodně využívat informační zdroje v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví.
Projektovat a realizovat didaktické analýzy učiva na jednotlivá témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • FIALOVÁ, l., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E. MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha, Karolinum. 2014.
  • HAVLÍKOVÁ, M. ET AL.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 1998. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál. 1998.
  • KOPECKÝ, M. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
  • MACHOVÁ, J. A KOL. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 2019.
  • PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. České Budějovice, 2014.
  • SLAVÍK, J (eds.). Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik ? výchova ke zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7290-225-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr