Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rodina a zdraví (komunikace a vztahy v rodině, zdravé bydlení, náhradní rodinná péče). 2. Péče o zdraví (zdraví a nemoc, zdraví životní styl, osobní, intimní a duševní hygiena, první pomoc). 3. Výživa a zdraví (základní složky potravy, specifické potřeby výživy u dítěte, alternativní výživové směry, poruchy příjmu potravy). 4. Sexuální výchova (komunikace s vrstevníky, pohlavně přenosné choroby, sexuální orientace a postoje společnosti). 5. Návykové látky a zdraví (návykové látky, hazardní hry a počítače, způsoby odmítání návykových látek, reklamní vlivy, návykové látky a zákony). 6. Osobní bezpečí (sociální dovednosti, krizové situace, brutalita a jiné formy násilí v médií). 7. Pohybové aktivity a zdraví (pohybový režim, zdravotně orientovaná zdatnost, doping ve sportu, zneužívání anabolik). 8. Zvládání zátěže (možnosti sebeřízení, time-management). 9. Učení bez stresu. 10. Možnosti spolupráce s institucemi péče o zdraví. 11. Škola podporující zdraví. 12. Pomůcky a metodické materiály, jejich využití ve výuce výchovy ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Popsat a objasnit využívání aktivizujících vyučovacích metod v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Charakterizovat jednotlivé informační zdroje pro pedagogický proces výchovy ke zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Implementovat zákony učení v pedagogickém procesu ve výchově ke zdraví. |
Adekvátně využívat hodnotících prostředků ve výchově ke zdraví. |
Vhodně využívat informační zdroje v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Projektovat a realizovat didaktické analýzy učiva na jednotlivá témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
FIALOVÁ, l., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E. MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha, Karolinum. 2014.
-
HAVLÍKOVÁ, M. ET AL.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál, 1998. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál. 1998.
-
KOPECKÝ, M. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
-
MACHOVÁ, J. A KOL. Výchova ke zdraví. Praha: Grada. 2019.
-
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. České Budějovice, 2014.
-
SLAVÍK, J (eds.). Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik ? výchova ke zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
|