| Název předmětu | Exkurze k didaktice přírodovědy |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/EPŘ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Seznámit se s vedením přírodovědné vycházky a exkurze na 1. stupni základní školy s přihlédnutím na komplexnost předmětu a zvláštnosti dětí mladšího školního věku. Metodika práce s přírodním materiálem v terénu u dětí mladšího školního věku. Mimoškolní přírodovědné činnosti v terénu u žáků mladšího školního věku. Přírodovědné hry a soutěže v terénu. Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí. Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro primární školu, práce v terénu, sběr přírodnin - aplikace pro primární školu. Ukázky mimoškolní práce s dětmi na 1. stupni ZŠ v přírodě, hvězdárně a planetáriu apod.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Exkurze, výuka v terénu
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| charakterizovat vybrané přírodniny - rostliny a živočichy |
| Odborné dovednosti |
| prakticky určovat vybrané přírodniny |
| aplikovat různé způsoby pozorování přírodnin |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| charakterizovat základní didaktické kategorie - formy, metody, prostředky, motivaci, hodnocení |
| vymezit zásady přípravy, vedení a hodnocení vycházky, exkurze, besedy nebo jiné mimoškolní činnosti |
| vyjmenovat základní způsoby práce seznamování žáků mladšího školního věku s okolním světem |
| Odborné dovednosti |
| naplánovat vycházku pro žáky primární školy |
| organizovat a řídit skupinu žáků na vycházce |
| přizpůsobit pozorování přírodnin a jejich charakteristiku transformovat pro žáky mladšího školního věku |
| vést a hodnotit mimoškolní a mimotřídní práci s žáky mladšího školního věku |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Diskuse, |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
| Prezentace práce studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
| Studijní praxe, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |