Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. -2. Základní pojmosloví, cíle, předmět a vymezení gereontopedagogiky. 3. Historicko-sociální kontext, dimenze a zdroje gerontopedagogiky. 4. Bio-psycho-sociální aspekty procesu stárnutí a stáří. 5. Edukace seniorů a její funkce. 6. -7. Specifika vzdělávání seniorů, vč. motivace a podmínek vzdělávání. 8. - 9. Didaktický cyklus vzdělávání seniorů a jeho specifika. 10. Institucionální a neinstitucionální vzdělávání seniorů u nás a v zahraničí. 11. Bariéry ve vzdělávání seniorů a možnosti intervence. 12. Lektor jako facilitátor ve vzdělávání seniorů. 13. Novodobá péče o seniory a její význam pro zlepšování kvality života seniorů. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt aktivizačního programu (vzdělávacího programu) pro vybranou skupinu seniorů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat základní znalosti z biologie člověka |
využívat znalosti i z obecné pedagogiky a didaktiky pro pomáhající profese |
chápat sovislosti mezi bio-psycho-sociálními aspekty v pomáhajících profesích |
Odborné dovednosti |
---|
využívat základní dovednosti v plánování, realizaci a evaluaci edukativních programů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní vymezení a cíle gerontopedagogiky a jeji transdisciplinární charakter |
analyzovat proces stáří a stárnutí v bio-psycho-sociálních souvislostech |
vysvětlit specifika vzdělávání seniorů |
popsat základní prvky didaktickéhgo cyklu vzdělávání seniorů |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat vzdělávání seniorů ve vztahu k jejich individuálním potřebám |
realizovat aktivizační program pro vybranou skupinu seniorů |
evaluovat vybrané porgramy vzdělávání seniorů z pohledu aktivní a tvůrčí etapy stáří a stárnutí |
zhodnotit význam edukace seniorů pro kvalitu jejich života |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Adamec, P., Kryštof, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách.. Brno. Munipress, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.
-
Beneš, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
-
Čornaničová, R., Petřková, A. Gerontagogika:úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc, VUP, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
-
Kalvach, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Karolínum, 1997.
-
Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
-
Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
Mlýnková, J. Pečovatelství, 2. díl. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3185-8.
-
Mühlpachr, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
-
Pospíšil, D., Smutková, L. Podpora člověka v jeho přirozeném prostředí.. Praha, MPSV, 2017. ISBN 978-80-7421-121-8.
-
Rheinwaldová, E. Novodobá péče o seniory. Grada Praha, 1999.
-
Stuart-Hamilton, Ian. Psychologie stárnutí. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
-
Šiklová, J. Vyhoštěná smrt. Praha, Kalich, 2013. ISBN 978-80-7017197-4.
-
Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
|