Předmět: Gerontopedagogika

« Zpět
Název předmětu Gerontopedagogika
Kód předmětu KPG/GEP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: 1. -2. Základní pojmosloví, cíle, předmět a vymezení gereontopedagogiky. 3. Historicko-sociální kontext, dimenze a zdroje gerontopedagogiky. 4. Bio-psycho-sociální aspekty procesu stárnutí a stáří. 5. Edukace seniorů a její funkce. 6. -7. Specifika vzdělávání seniorů, vč. motivace a podmínek vzdělávání. 8. - 9. Didaktický cyklus vzdělávání seniorů a jeho specifika. 10. Institucionální a neinstitucionální vzdělávání seniorů u nás a v zahraničí. 11. Bariéry ve vzdělávání seniorů a možnosti intervence. 12. Lektor jako facilitátor ve vzdělávání seniorů. 13. Novodobá péče o seniory a její význam pro zlepšování kvality života seniorů. Obsah seminářů: Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt aktivizačního programu (vzdělávacího programu) pro vybranou skupinu seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat základní znalosti z biologie člověka
využívat znalosti i z obecné pedagogiky a didaktiky pro pomáhající profese
chápat sovislosti mezi bio-psycho-sociálními aspekty v pomáhajících profesích
Odborné dovednosti
využívat základní dovednosti v plánování, realizaci a evaluaci edukativních programů
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní vymezení a cíle gerontopedagogiky a jeji transdisciplinární charakter
analyzovat proces stáří a stárnutí v bio-psycho-sociálních souvislostech
vysvětlit specifika vzdělávání seniorů
popsat základní prvky didaktickéhgo cyklu vzdělávání seniorů
Odborné dovednosti
plánovat vzdělávání seniorů ve vztahu k jejich individuálním potřebám
realizovat aktivizační program pro vybranou skupinu seniorů
evaluovat vybrané porgramy vzdělávání seniorů z pohledu aktivní a tvůrčí etapy stáří a stárnutí
zhodnotit význam edukace seniorů pro kvalitu jejich života
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adamec, P., Kryštof, D. (eds.). Univerzity třetího věku na vysokých školách.. Brno. Munipress, 2011. ISBN 978-80-210-5640-4.
  • Beneš, M. Andragogika. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
  • Čornaničová, R., Petřková, A. Gerontagogika:úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc, VUP, 2004. ISBN 80-244-0879-1.
  • Kalvach, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Karolínum, 1997.
  • Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
  • Mlýnková, J. Pečovatelství, 2. díl. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3185-8.
  • Mühlpachr, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
  • Pospíšil, D., Smutková, L. Podpora člověka v jeho přirozeném prostředí.. Praha, MPSV, 2017. ISBN 978-80-7421-121-8.
  • Rheinwaldová, E. Novodobá péče o seniory. Grada Praha, 1999.
  • Stuart-Hamilton, Ian. Psychologie stárnutí. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
  • Šiklová, J. Vyhoštěná smrt. Praha, Kalich, 2013. ISBN 978-80-7017197-4.
  • Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr