Předmět: Hlasová a řečová výchova

« Zpět
Název předmětu Hlasová a řečová výchova
Kód předmětu KPG/HLP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valentinová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Hlas v pedagogické praxi 2. Fyziologie hlasu (tělo, dech, hlasotvorba, artikulace) 3. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje 4. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce 5. Hlasové poruchy učitelů a dětí 6. Hlasová hygiena - součást zdravého životního stylu 7. Možnosti výrazu - opora pro efektivní komunikaci

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student zná a rozumí základním pojmům hlasové výchovy. Zná pravidla hlasové hygieny, charakterizuje specifika práce s dětským hlasem. Student má zkušenost s přednesem textu na veřejnosti. Své sdělení dokáže přizpůsobit dané situaci, student zná zásady efektivní komunikace
Výsledky učení
účastník tohoto kurzu si prohloubí znalosti z oblasti fyziologie hlasu. hlasu, a s principy psychosomatického pojetí hlasové výchovy.Dá se předpokládat, že studující rozšíří své vlastní tělové zkušenosti tzv."ekonomického hlasu" (viz Coblenzer, Muhar). Dokáže vysvětlit souvislosti hlasu (dechu, artikulace, rezonance) s psychickým prožíváním. Je ochoten respektovat a dodržovat základní zásady hlasové hygieny, pravidelně realizuje doporučená hlasová cvičení. V závěru kurzu disponuje následujícími dovednostmi: aktivní zapojení bránice, měkké nasazení, prohloubená schopnost výrazu,hlasová revitalizační cvičení, základní sluchová analýza hlasového projevu. Práce s hlasem pozitivně ovlivňuje jeho pedagogickou komunikaci
Vyučovací metody
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Coblenzer, Horst; Muhar, Franz. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Praha : Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1.
  • Lukavský, Radovan. Kultura mluveného slova. Praha : Akademie múzických umění, 2000. ISBN 80-85883-61-9.
  • Nelešovská Alena. Hlas a řeč v pedagogické komunikaci.
  • Tichá Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha, 2004.
  • Válková, Libuše; Vyskočilová, Eva. Hlas individuality. V Praze : Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
  • Vrchotová-Pátová. Didaktika zpěvu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr