Vyučující
|
-
Valentinová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hlas v pedagogické praxi 2. Fyziologie hlasu (tělo, dech, hlasotvorba, artikulace) 3. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje 4. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce 5. Hlasové poruchy učitelů a dětí 6. Hlasová hygiena - součást zdravého životního stylu 7. Možnosti výrazu - opora pro efektivní komunikaci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
student zná a rozumí základním pojmům hlasové výchovy. Zná pravidla hlasové hygieny, charakterizuje specifika práce s dětským hlasem. Student má zkušenost s přednesem textu na veřejnosti. Své sdělení dokáže přizpůsobit dané situaci, student zná zásady efektivní komunikace |
Výsledky učení |
---|
účastník tohoto kurzu si prohloubí znalosti z oblasti fyziologie hlasu. hlasu, a s principy psychosomatického pojetí hlasové výchovy.Dá se předpokládat, že studující rozšíří své vlastní tělové zkušenosti tzv."ekonomického hlasu" (viz Coblenzer, Muhar). Dokáže vysvětlit souvislosti hlasu (dechu, artikulace, rezonance) s psychickým prožíváním. Je ochoten respektovat a dodržovat základní zásady hlasové hygieny, pravidelně realizuje doporučená hlasová cvičení. V závěru kurzu disponuje následujícími dovednostmi: aktivní zapojení bránice, měkké nasazení, prohloubená schopnost výrazu,hlasová revitalizační cvičení, základní sluchová analýza hlasového projevu. Práce s hlasem pozitivně ovlivňuje jeho pedagogickou komunikaci |
Vyučovací metody |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Coblenzer, Horst; Muhar, Franz. Dech a hlas : návod k dobré mluvě. Praha : Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-82-1.
-
Lukavský, Radovan. Kultura mluveného slova. Praha : Akademie múzických umění, 2000. ISBN 80-85883-61-9.
-
Nelešovská Alena. Hlas a řeč v pedagogické komunikaci.
-
Tichá Alena. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha, 2004.
-
Válková, Libuše; Vyskočilová, Eva. Hlas individuality. V Praze : Akademie múzických umění, 2005. ISBN 80-7331-034-1.
-
Vrchotová-Pátová. Didaktika zpěvu.
|