Předmět: Hra a její možnosti ve školním a mimoškolním prostředí

« Zpět
Název předmětu Hra a její možnosti ve školním a mimoškolním prostředí
Kód předmětu KPG/HMSMP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Filozofie hry Postavení hry ve společnosti, historické souvislosti herních aktivit specifika dětské hry Hra a volný čas Hra a soutěž Hra jako metoda rozvoje spolupráce Hra ve školním prostředí

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti zážitkového a činnostního učení
Orientovat se v základních pojmech zaměřených na tvořivost a spolupráci
Odborné dovednosti
Spolupracovat ve skupině, reflektovat a pozitivně využívat dynamiku skupiny
Empaticky reagovat na podněty kolegů
Neagresivně formulovat a udělovat instrukce ke společné práci
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientovat se v různých členěních herních aktivit ve vztahu k jejich využití (věk, podmínky, principy)
Rozumět filozofickým souvislostem fenoménu hry
Znát základní metodická pravidla pro hru a její využití v konkrétních podmínkách praxe
Znát základní osobnosti z oblasti pedagogiky a filosofie hry a jejich přístupy k tématu hry
Odborné dovednosti
Zpracovat projekt využití herních technik a her v konkrétních pedagogických situacích, obhájit a vhodně argumentovat výběr her (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit)
Vydávat srozumitelné a věcné instrukce k úspěšnému průběhu herních aktivit ve zvolených tématických blocích
Využívat efektivně a empaticky herní situace k diagnostice žáků a skupiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
  • Callois, Roger. Hry a lidé.. Ypsilon, Praha, 2001.
  • Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha : Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
  • Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
  • Hlavsa, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní