Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Filozofie hry Postavení hry ve společnosti, historické souvislosti herních aktivit specifika dětské hry Hra a volný čas Hra a soutěž Hra jako metoda rozvoje spolupráce Hra ve školním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Demonstrace dovedností, Přednáška
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti zážitkového a činnostního učení |
Orientovat se v základních pojmech zaměřených na tvořivost a spolupráci |
Odborné dovednosti |
---|
Spolupracovat ve skupině, reflektovat a pozitivně využívat dynamiku skupiny |
Empaticky reagovat na podněty kolegů |
Neagresivně formulovat a udělovat instrukce ke společné práci |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v různých členěních herních aktivit ve vztahu k jejich využití (věk, podmínky, principy) |
Rozumět filozofickým souvislostem fenoménu hry |
Znát základní metodická pravidla pro hru a její využití v konkrétních podmínkách praxe |
Znát základní osobnosti z oblasti pedagogiky a filosofie hry a jejich přístupy k tématu hry |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracovat projekt využití herních technik a her v konkrétních pedagogických situacích, obhájit a vhodně argumentovat výběr her (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit) |
Vydávat srozumitelné a věcné instrukce k úspěšnému průběhu herních aktivit ve zvolených tématických blocích |
Využívat efektivně a empaticky herní situace k diagnostice žáků a skupiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
-
Callois, Roger. Hry a lidé.. Ypsilon, Praha, 2001.
-
Fink, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha : Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0410-5.
-
Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
-
Hlavsa, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
-
Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
|