Vyučující
|
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Inkluzívní vzdělávání historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci nadaní na 1. st. ZŠ 3. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování na 1. st. ZŠ 4. Specifika přístupu k žákům ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na 1. st. ZŠ 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na 1. st. ZŠ 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na 1. st. ZŠ. 9. Specifika přístupu k žákům s psychickými poruchami na 1.st. ZŠ. 10. Specifika přístupu k žákům nadaným a žákům s dvojí výjimečností. 11. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na 1. st. ZŠ. 12. Tvorba a realizace plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na 1. st.ZŠ. 13. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Používat základní speciálně pedagogickou terminologii objasnit principy inkluzivního paradigmatu ve speciální pedagogice |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v základní školské legislativě především se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami specifických didaktických přístupů k jednotlivým skupinám podpůrných opatření u jednotlivých skupin |
Odborné dovednosti |
---|
zpracování plánu pedagogické podpory pro konkrétního žáka se SVP zpracování IVP pro konkrétního žáka se SPV |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
Kaprálek, Karel; Bělecký, Zdeněk. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.
-
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Stehlikova, Monika. Nadané ditě :. 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
-
Weinerová, Renata. Romové a stereotypy : výzkum stereotypizace Romů v Ústeckém kraji. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2632-1.
|