Předmět: Inkluzivní didaktika

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní didaktika
Kód předmětu KPG/ID1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Inkluzívní vzdělávání historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a žáci nadaní na 1. st. ZŠ 3. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování na 1. st. ZŠ 4. Specifika přístupu k žákům ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na 1. st. ZŠ 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na 1. st. ZŠ 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na 1. st. ZŠ. 9. Specifika přístupu k žákům s psychickými poruchami na 1.st. ZŠ. 10. Specifika přístupu k žákům nadaným a žákům s dvojí výjimečností. 11. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na 1. st. ZŠ. 12. Tvorba a realizace plánu pedagogické podpory a individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na 1. st.ZŠ. 13. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Používat základní speciálně pedagogickou terminologii objasnit principy inkluzivního paradigmatu ve speciální pedagogice
Odborné dovednosti
Orientovat se v základní školské legislativě především se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
jednotlivých skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami specifických didaktických přístupů k jednotlivým skupinám podpůrných opatření u jednotlivých skupin
Odborné dovednosti
zpracování plánu pedagogické podpory pro konkrétního žáka se SVP zpracování IVP pro konkrétního žáka se SPV
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
  • Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
  • Kaprálek, Karel; Bělecký, Zdeněk. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Stehlikova, Monika. Nadané ditě :. 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
  • Weinerová, Renata. Romové a stereotypy : výzkum stereotypizace Romů v Ústeckém kraji. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2632-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr