Předmět: Integrovaný didaktický seminář

« Zpět
Název předmětu Integrovaný didaktický seminář
Kód předmětu KPG/IDS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Bělohlávková Pavlína, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Chytrá Iva, Mgr.
  • Benešová Daniela, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Integrující přístup ke koncipování vzdělávacího obsahu 2. Integrace výtvarných a pracovních činností do vzdělávací nabídky 3. Integrace pohybových a hudebních činností do vzdělávací nabídky 4. Integrace matematických a badatelských činností do vzdělávací nabídky 5. Integrace čtenářských a dramatických činností do vzdělávací nabídky 6. Koncepce a plán vzdělávací nabídky pro souvislou pedagogickou praxi 7. -10. Reflexe a hodnocení realizace vzdělávací nabídky

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student má odborné znalosti z jednotlivých oblastí studia oboru.
Odborné dovednosti
Student má odborné dovednosti z jednotlivých oblastí studia oboru.
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student zná základní didaktické principy a umí je popsat a vysvětlit.
Odborné dovednosti
Student umí aplikovat didaktické principy při plánování pedagogické práce.
Student umí integrovat vzdělávací obsah propojeně tak, aby byl pro děti blízký a pochopitelný.
Student umí reflektovat svou práci dle zadaných kritérií.
Student umí vypracovat profesní portfolio dle zadaných kritérií.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kolokvium,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
  • Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
  • Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
  • Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
  • Švejdová, Hana; Svobodová, Eva. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr