Vyučující
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Aktivní porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita. Přesahy a průniky mezi kulturami. Interkulturní problematika v systému pedagogických věd. Řešení interkulturních otázek v zahraničních školních systémech. Historie, prostředky a metody interkulturní výchovy a zdělávání. Stávající programy interkulturní výchovy připravené státními i neziskovými institucemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie. Specifika práce s dětmi cizinců (práce s menšinami) - oblast neziskových organizací, volnočasových aktivit, mimoškolní programy, projekty zaměřená na interkulturní výchovu (prevence rasismu apod.) - přednášky, workshopy odborníků z praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
cílem předmětu je seznámit studenty s historií a klíčovými přístupy k interkulturnímu vzdělávání a výchově v ČR i v zahraničí. Významným sledovaným cílem je také vymezení pozice interkulturní výchovy a vzdělávání do systému pedagogických věd a komparativní pohled na řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech. Předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pojmů z oblasti interkulturní problematiky. Na základě toho prokážou schopnost aplikovat konkrétní interkulturní téma v edukačním procesu. Obsah přednášek: 1. vymezení místa interkulturní výchovy v systému pedagogických disciplín (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. objasnění a porozumění ústředním pojmům oboru: kultura, etnikum, etnicita 3. problematika předsudků, stereotypů a jejich eliminace 4. interkulturní komunikace - vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. řešení interkulturních otázek v zahraničních školských systémech 6. prostředky, metody multikulturní výchovy 7. aplikace interkulturní výchovy ve světě a ČR 8. stávající programy multikulturní výchovy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí zaměřené především na prevenci rasismu a xenofobie 9. prezentace zpracovaného interkulturního tématu s přesahem do oblasti výchovy a vzdělávání |
Výsledky učení |
---|
studenti dokáží pohjmenovat klíčová témata multikulturní problematiky, dokáží pojmenovat příčiny adůsledky interkulturality ve školách. Studenti budou schopni pospat klíčové postupy interkulturní výchovy a vzdělávání. Dokáží reflektovat podmínky pro interkulturní dialog ve svém okolí. Vylučující předměty jsou KPG/IKVV, KPG/MKVV, KPG/DMKV |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
-
Gabal, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Keller, Jan. Nedomyšlená společnost. 3. vyd. Brno : Doplněk, 1998. ISBN 80-85765-97-7.
-
Palouš, Radim. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
Urbánek, P. (red.). Interkulturní vzdělávání ve sjednocující se Evropě. 1998.
|