Předmět: Inkluzivní didaktika pro učitele SŠ

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní didaktika pro učitele SŠ
Kód předmětu KPG/INDIS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fišerová Eva, Mgr.
  • Rybová Alena, PhDr.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématické okruhy předmětu: 1. Inkluzivní vzdělávání - historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným na SŠ. 3. Specifika přístupu k žákům se specifickými poruchami učení na SŠ. 4. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování a jedincům sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných znevýhodněným na SŠ. 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na SŠ. 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na SŠ. 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na SŠ. 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na SŠ. 9. Specifika přístupu k žákům a studentům s psychickými poruchami (včetně poruch autistického spektra nebo jiných pervazivních poruch) na SŠ. 10. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na SŠ. 11. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na SŠ. 12. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků ve středním vzdělávání
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro střední vzdělávání
Odborné dovednosti
asistovat ve výuce, efektivně navrhovat a realizovat podporu žákům dle pokynu učitele
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student rozumí podmínkám a souvislostem speciálního a inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.)
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky
popsat aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni středního vzdělávání
vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných na SŠ
Odborné dovednosti
připravovat se na vyučování se zohledněním adekvátního přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným, včetně výuky s využitím podpory asistenta pedagoga na SŠ
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie)
využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
E-learning,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Písemná zkouška,
Portfolio,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • Bartoňová, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV = Specific learning difficulties in context of educational fields of RVP ZV. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.
  • Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
  • Braun, Richard; Marková, Dana; Nováčková, Jana. Praktikum školní psychologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
  • Cihelková, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
  • Čadilová, Věra; Žampachová, Zuzana. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů : pro žáky s poruchou autistického spektra. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-39-8.
  • Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
  • JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • Kaprálek, Karel; Bělecký, Zdeněk. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.
  • Kendíková, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
  • Krejčová, Lenka; Mertin, Václav,; Bučilová Kadlecová, Jana. Pedagogická intervence u žáků ZŠ : výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31.10.2010. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Stehlikova, Monika. Nadané ditě :. 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
  • Stehlíková, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
  • Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., v nakl. Karolinum 2. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr