Vyučující
|
-
Fišerová Eva, Mgr.
-
Rybová Alena, PhDr.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy předmětu: 1. Inkluzivní vzdělávání - historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným na SŠ. 3. Specifika přístupu k žákům se specifickými poruchami učení na SŠ. 4. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování a jedincům sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných znevýhodněným na SŠ. 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na SŠ. 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na SŠ. 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na SŠ. 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na SŠ. 9. Specifika přístupu k žákům a studentům s psychickými poruchami (včetně poruch autistického spektra nebo jiných pervazivních poruch) na SŠ. 10. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na SŠ. 11. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na SŠ. 12. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků ve středním vzdělávání |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro střední vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
asistovat ve výuce, efektivně navrhovat a realizovat podporu žákům dle pokynu učitele |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student rozumí podmínkám a souvislostem speciálního a inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.) |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
popsat aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni středního vzdělávání |
vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
připravovat se na vyučování se zohledněním adekvátního přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným, včetně výuky s využitím podpory asistenta pedagoga na SŠ |
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie) |
využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima |
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-210-6560-4.
-
Bartoňová, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV = Specific learning difficulties in context of educational fields of RVP ZV. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.
-
Bartoňová, Miroslava; Vítková, Marie. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu = Education focusing on inclusive didactics and teaching pupils with special educational needs in mainstream schools. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6678-6.
-
Braun, Richard; Marková, Dana; Nováčková, Jana. Praktikum školní psychologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0176-2.
-
Cihelková, Jana. Nadané dítě ve škole : náměty do výuky pro celou třídu. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1248-5.
-
Čadilová, Věra; Žampachová, Zuzana. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů : pro žáky s poruchou autistického spektra. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-39-8.
-
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
Kaprálek, Karel; Bělecký, Zdeněk. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-824-1.
-
Kendíková, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. 2016. ISBN 978-80-7496-213-4.
-
Krejčová, Lenka; Mertin, Václav,; Bučilová Kadlecová, Jana. Pedagogická intervence u žáků ZŠ : výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni 31.10.2010. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Stehlikova, Monika. Nadané ditě :. 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
-
Stehlíková, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.
-
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., v nakl. Karolinum 2. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 3. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
|