Předmět: Inkluzivní didaktika ZŠ

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní didaktika ZŠ
Kód předmětu KPG/INDIZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
  • Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické zaměření jednotlivých přednášek: 1. Inkluzívní vzdělávání historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným na ZŠ. 3. Specifika přístupu k žákům se specifickými poruchami učení na ZŠ. 4. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných na ZŠ. 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na ZŠ. 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na ZŠ. 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na ZŠ. 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na ZŠ. 9. Specifika přístupu k žákům a studentům s psychickými poruchami (včetně poruch autistického spektra nebo jiných pervazivních poruch) na ZŠ. 10. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na ZŠ. 11. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na ZŠ. 12. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků ve středním vzdělávání
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání
Odborné dovednosti
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky
popsat aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni středního vzdělávání
student rozumí podmínkám a souvislostem inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.)
Odborné dovednosti
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na ZŠ
připravovat se na vyučování se zohledněním adekvátního přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným, včetně výuky s využitím podpory asistenta pedagoga na ZŠ
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných vzdělávaných na ZŠ (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.)
využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
  • Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr