Vyučující
|
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
-
Salcmanová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické zaměření jednotlivých přednášek: 1. Inkluzívní vzdělávání historie, vývoj, podmínky a předpoklady. 2. Specifika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným na ZŠ. 3. Specifika přístupu k žákům se specifickými poruchami učení na ZŠ. 4. Specifika přístupu k žákům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných na ZŠ. 5. Specifika přístupu k žákům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na ZŠ. 6. Specifika přístupu k žákům s postižením zraku na ZŠ. 7. Specifika přístupu k žákům s postižením sluchu na ZŠ. 8. Specifika přístupu k žákům s narušenou komunikační schopností na ZŠ. 9. Specifika přístupu k žákům a studentům s psychickými poruchami (včetně poruch autistického spektra nebo jiných pervazivních poruch) na ZŠ. 10. Moderní didaktické přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek, počítačových a jiných pomůcek na ZŠ. 11. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu pro žáka na ZŠ. 12. Klima inkluzivní školy a hodnocení v inkluzivním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Seminář
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků ve středním vzdělávání |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
popsat aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni středního vzdělávání |
student rozumí podmínkám a souvislostem inkluzivního vzdělávání, dokáže pracovat se základními podpůrnými a vyrovnávacími opatřeními ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole (jako je individuální vzdělávací plán apod.) |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na ZŠ |
připravovat se na vyučování se zohledněním adekvátního přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům nadaným, včetně výuky s využitím podpory asistenta pedagoga na ZŠ |
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných vzdělávaných na ZŠ (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.) |
využívat vhodné prostředky pro vytváření vstřícného (inkluzivního) školního klima |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Hájková, V. Strnadová. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe..
-
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
|