Předmět: Inclusive education

« Zpět
Název předmětu Inclusive education
Kód předmětu KPG/INED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět zahrnuje širší paradigma inkluzívní edukace a vstřícného sociálního prostředí a obsahuje následující témata: Legislativní vymezení možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v národním i mezinárodním kontextu. Charakteristika inkluzívního sociálního prostředí a hodnotové charakteristiky inkluzivního vzdělávání včetně aktuální terminologie. Historický vývoj přístupu k žákům s potřebou podpory ve vzdělávání. Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí v běžné škole. Inkluzivní škola, hodnocení její kvality, klima školy, spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s místní komunitou. Heterogenní skupina žáků jako preferovaná sociální forma ve vzdělávání. Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich edukační specifika. Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Didaktická specifika v inkluzivním vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium studentů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii
znát základní speciálněpedagogické pojmy a kategorie vztahující se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
Výsledky učení
Vysvětlit a na příkladech představit základní pojmy a souvislosti (integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami a s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání).
Vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání a důvody pro jeho praktickou implementaci.
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze ve vzdělávání
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluzivního vzdělávání v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Armstrong, Ann Cheryl; Armstrong, Derrick,; Spandagou, Ilektra. Inclusive education : international policy & practice. 2010. ISBN 978-1-84787-941-7.
  • Artiles, Alfredo J.; Kozleski, Elizabeth B.; Waitoller, Federico R. Inclusive education : examining equity on five continents. 2011. ISBN 978-1-612-50115-4.
  • Brown, Zeta. Inclusive education : perspectives on pedagogy, policy and practice. 2016. ISBN 978-1-138-91390-5.
  • Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
  • Mitchell, David. What really works in special and inclusive education using evidence-based teaching strategies. 2nd ed. London : Routledge, 2014. ISBN 978-0-203-10531-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr