Vyučující
|
-
Pavlík Robert, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět zahrnuje širší paradigma inkluzívní edukace a vstřícného sociálního prostředí a obsahuje následující témata: Legislativní vymezení možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v národním i mezinárodním kontextu. Charakteristika inkluzívního sociálního prostředí a hodnotové charakteristiky inkluzivního vzdělávání včetně aktuální terminologie. Historický vývoj přístupu k žákům s potřebou podpory ve vzdělávání. Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí v běžné škole. Inkluzivní škola, hodnocení její kvality, klima školy, spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s místní komunitou. Heterogenní skupina žáků jako preferovaná sociální forma ve vzdělávání. Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich edukační specifika. Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Didaktická specifika v inkluzivním vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické terminologii |
znát základní speciálněpedagogické pojmy a kategorie vztahující se k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami |
Výsledky učení |
---|
Vysvětlit a na příkladech představit základní pojmy a souvislosti (integrace, inkluze, žák se speciálními vzdělávacími potřebami a s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání). |
Vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání a důvody pro jeho praktickou implementaci. |
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze ve vzdělávání |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluzivního vzdělávání v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Ann Cheryl; Armstrong, Derrick,; Spandagou, Ilektra. Inclusive education : international policy & practice. 2010. ISBN 978-1-84787-941-7.
-
Artiles, Alfredo J.; Kozleski, Elizabeth B.; Waitoller, Federico R. Inclusive education : examining equity on five continents. 2011. ISBN 978-1-612-50115-4.
-
Brown, Zeta. Inclusive education : perspectives on pedagogy, policy and practice. 2016. ISBN 978-1-138-91390-5.
-
Hornby, Garry. Inclusive special education : evidence-based practices for children with special needs and disabilities. 2014. ISBN 978-1-4939-14821.
-
Mitchell, David. What really works in special and inclusive education using evidence-based teaching strategies. 2nd ed. London : Routledge, 2014. ISBN 978-0-203-10531-3.
|