Vyučující
|
-
Špišák František, prof. PhDr. Ph.D.
-
Fournier Michal, PhDr. Ph.D.
-
Honová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
-
Pydyn Yassemin, Mgr. et Bc.
-
Vejvodová Ivana, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět vychází z paradigmatu postulujícího tvorbu inkluzívního edukačního a širšího sociálního prostředí a obsahuje následující témata: - Právní postavení občanů, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti vzdělávání. - Lidsko-právní dokumenty včetně koncepčních politických dokumentů ČR a EU v kontextu zdravotního postižení. - Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluzivního vzdělávání a s tím spojené termíny. - Vývoj od segregace k inkluzi. - Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí. - Inkluzivní škola, její kvalita, připravenost a klima školy, interní a externí spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s komunitou. - Heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma. - Revize speciálně pedagogické diagnostiky. - Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich psychosociální a edukační specifika. - Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Pedagogické metodiky didaktiky v kontextu inkluze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické terminologii |
Výsledky učení |
---|
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii (medicínský model zdravotního postižení, sociální model zdravotního postižení, integrace, inkluze, žák s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání) |
vysvětlit důvody pro implementaci inkluzivního vzdělávání |
vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání |
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; TITZL, B.; STRNADOVÁ, I. Česká psychopedie.. Praha Karolinum, 2015.
-
EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele. Odense Dánsko, 2012.
-
HAVEL, J.; FILOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School.. Brno Paido, 2010.
-
Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
ŠIŠKA, J., LATIMIER, C., KÁŇOVÁ, Š. Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením. 2013, ISSN 1211-2720.
|