Předmět: Inkluzivní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Inkluzivní pedagogika
Kód předmětu KPG/INKLP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špišák František, prof. PhDr. Ph.D.
  • Fournier Michal, PhDr. Ph.D.
  • Honová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
  • Pydyn Yassemin, Mgr. et Bc.
  • Vejvodová Ivana, PhDr.
Obsah předmětu
Předmět vychází z paradigmatu postulujícího tvorbu inkluzívního edukačního a širšího sociálního prostředí a obsahuje následující témata: - Právní postavení občanů, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti vzdělávání. - Lidsko-právní dokumenty včetně koncepčních politických dokumentů ČR a EU v kontextu zdravotního postižení. - Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluzivního vzdělávání a s tím spojené termíny. - Vývoj od segregace k inkluzi. - Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí. - Inkluzivní škola, její kvalita, připravenost a klima školy, interní a externí spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s komunitou. - Heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma. - Revize speciálně pedagogické diagnostiky. - Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich psychosociální a edukační specifika. - Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Pedagogické metodiky didaktiky v kontextu inkluze.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii
Výsledky učení
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii (medicínský model zdravotního postižení, sociální model zdravotního postižení, integrace, inkluze, žák s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání)
vysvětlit důvody pro implementaci inkluzivního vzdělávání
vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni
Odborné dovednosti
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; TITZL, B.; STRNADOVÁ, I. Česká psychopedie.. Praha Karolinum, 2015.
  • EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele. Odense Dánsko, 2012.
  • HAVEL, J.; FILOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School.. Brno Paido, 2010.
  • Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • ŠIŠKA, J., LATIMIER, C., KÁŇOVÁ, Š. Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením. 2013, ISSN 1211-2720.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr