Course: Integration of Handicapped Children A

« Back
Course title Integration of Handicapped Children A
Course code KPG/IPDA
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Course content
The course is divided into three blocks: Seminar I.: 1. Information on the course of excursions 2. Selecting the date and place of the meeting. Revision of basic terminology, psychology of handicap, information on integration and rehabilitation. 3. Information on services in special pedagogy: assessment, counseling, expertise, special education with remediation and re-education. Seminars II. and III. will be held at school institutions integrating handicapped pupils.

Learning activities and teaching methods
Seminar, Field trip
  • Practical training (number of hours) - 22 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Develop basic specially pedagogic knowledge, acquirements and bearings.
learning outcomes
This course will broaden students?previous special-pedagogical competences in the concrete area of integration at the primary or secondary school level.
teaching methods
Seminar
Field trip
assessment methods
Seminar work
Recommended literature
  • Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
  • Budínská, Hana. Hry pro šest smyslů : Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 1. vyd. Praha : Gamma, 1991. ISBN 80-900145-0-X.
  • Carlgren, Frans. Výchova ke svobodě : Pedagogika Rudolfa Steinera : Obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. 1. vyd. Praha : Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
  • Janík, Alojz; Dušek, Karel. Drogy a společnost. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0087-3.
  • Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
  • Košč, Ladislav. Patopsychológia : Poruchy učenia a správania. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1975.
  • Matějček, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
  • Matějček, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství : Celost. vysokošk. příručka pro stud. filoz. a pedag. fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9.
  • Nešpor, K. Prevence drogových závislostí.
  • Oaklander, V. Gestalttherapie mit Kindern und Jugendlichen.
  • Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
  • Říčan, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
  • Serfontein, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-315-3.
  • Sovák, Miloš;. Logopedie - metodika a didaktika. 2. upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
  • Sovák, Miloš. Učení nemusí být mučení. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-24306-1.
  • Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • Vágnerová, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-797-4.
  • ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1997.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester