Předmět: Kultura školy

« Zpět
Název předmětu Kultura školy
Kód předmětu KPG/K1Š
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmu organizační kultura: analytický model organizační kultury, koncept kultury školy. 2. Analýza organizační kultury, klasifikace organizací podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci: ve vztahu k organizační struktuře, ve vztahu k vlivu prostředí a reakcí organizace na prostředí, ve vztahu k efektivnosti organizace, ve vztahu k fázi vývoje organizace, ve vztahu k chování organizace, klasifikace patologických obsahů kultury organizace. 3. Kultura školy jako koncept funkčně spojených prvků, systém kultury školy. 4. Vybrané metodologické přístupy zkoumání kultury školy: diagnostika kultury školy, volba diagnostických nástrojů (kvalitativní, kvantitativní). 5. Silná x slabá kultura školy. Adaptace, identifikace pedagogického pracovníka. Etický standard. 6. Význam působení kultury školy: ve vztahu k hodnocení kvality školy, produktivity týmové práce. Změna kultury školy, postupy nutné k úspěšné změně, nabídka alternativních postupů ke změně, s využitím možností volby. 7. Společenská odpovědnost, tvorba image školy, goodwill školy. 8. Škola jako učící se organizace - řízení znalostí. 9. Kultura školy při mnohoúrovňovém sebeřízení. 10. Diverzity management: vzdělávání v diverzitě. 11-12. Kontraproduktivní pracovní chování ve škole: vymezení, druhy, inventář kontraproduktivního pracovního chování. 13. Interakční modely pro práci s problémovými (spolu)pracovníky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- popsat fáze vývoje transformačního procesu, včetně hodnocení vývoje školství,
- objasnit různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí,
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů,
- zdůvodnit propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace,
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů,
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání),
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS),
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů.
Odborné dovednosti
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia,
- použít vybrané evaluační nástroje,
- na příkladech doloží klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit pojem organizační kultura,
- vysvětlit analytický model organizační kultury, koncept kultury školy,
- analyzovat organizační kulturu, klasifikovat organizaci podle jejich kulturních kategorií ve zvoleném systémovém rámci,
- volit diagnostické nástroje (kvalitativní, kvantitativní) pro zkoumání kultury školy,
- odlišit silnou x slabou kulturu školy, včetně posouzení výhod a nevýhod,
- popsat životní cyklus kultury školy,
- uvést postupy nutné k úspěšné změně, včetně nabídek alternativních postupů ke změně.
- vymezit kontraproduktivní pracovní chování ve škole.
Odborné dovednosti
- využívat interakční modely při práci s problémovými (spolu)pracovníky,
- respektovat odlišnosti vzdělávání v diverzitě.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dvořáková, Zuzana. Řízení lidských zdrojů. V Praze : C.H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9.
  • Eger, L., Beran, V. AnalýzaKultura školy podporující maximální rozvoj každého žáka.
  • HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
  • Lukášová, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-4429-2.
  • Miller, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
  • MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • Pol, Milan. Když se školy učí. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6130-9.
  • Wagnerová, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3701-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr