Předmět: Komparace přístupů ke vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Komparace přístupů ke vzdělávání
Kód předmětu KPG/KOMP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina, Ruština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika komparativní analýzy. Zásady výběru a definování, resp. zkoumání jednotlivých prvků analýzy, jejich deskripce a možné interpretace. Zásady výběru srovnatelných pedagogických dokumentů a práce s nimi metodou juxtapozice (položení vedle sebe). Pedagogické dokumenty nadnárodního, celostátního nebo místního charakteru. Komparativní analýza na mikroúrovni a makroúrovni, chronologická (historicko-srovnávací), synchronní analýza, kvantitativní a kvalitativní analýza s různým metodologickým pohledem. Hermeneutické a pozitivistické pojetí komparativní analýzy.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
schopnost číst s porozuměním odborný cizojazyčný text (AJ, RJ)
Pochopit vybrané principy školního kurikula vybraného státu.
Analyzovat dle vybraných kritérií školský systém vybraného státu.
Provádět komparaci kurikulárních a dalších pedagogických dokumentů vybraných států.
Odborné dovednosti
Číst s porozuměním odborný cizojazyčný text pedagogického zaměření a kurikula vybraných států.
Výsledky učení
Odborné znalosti
student analyzuje vybraný zahraniční vzdělávací systém podle předem daných kritérií a přeloží ho do češtiny. Analyzuje případné možnosti využití vybraných prvků zahraničního vzdělávacího systému v našem školství (seminární práce)
Analyzovat vybrané zahraniční vzdělávací systémy podle předem daných kritérií.
Analyzovat možnosti využití vybraných prvků zahraničního vzdělávacího systému v našem školství .
Odborné dovednosti
Aplikovat vybrané prvky vybraného zahraničního systému školství v našich podmínkách.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Kosová, B., Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii..
  • Maňák, J., Švec, Š., Švec V. a kol. Slovník pedagogické metodologie..
  • Meyer, H. Schulpädagogik I..
  • Meyer, H. Schulpädagogik II..
  • Sitatov, V.A. Didaktika. Academia.
  • Svobodová, J. a kol. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí..
  • Valenides, N. a kol. Teacher professional Development..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr