Course: Comparison of the education attitudes

« Back
Course title Comparison of the education attitudes
Course code KPG/KOMP
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech, English, Russian
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Course content
Characteristics of comparative analysis. Principles of selection and definition (or exploration) of the analysis elements, their description and possible interpretation. Principles of comparable pedagogical documents selection and work with them using juxtaposition method. Pedagogical documents of national, statewide or local character. Comparative analysis on micro level and macro level, chronological (historical comparative), synchronous analysis, quantitative analysis with various methodological attitudes. Hermeneutic and positivistic conception of comparative analysis.

Learning activities and teaching methods
Individual study, Lecture
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15) - 15 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 50 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Ability read with understanding special foreign text (Englisch or Ruschen Language).
Pochopit vybrané principy školního kurikula vybraného státu.
Analyzovat dle vybraných kritérií školský systém vybraného státu.
Provádět komparaci kurikulárních a dalších pedagogických dokumentů vybraných států.
Skills
Číst s porozuměním odborný cizojazyčný text pedagogického zaměření a kurikula vybraných států.
learning outcomes
Knowledge
To analyze chosen foreign education system according predefined criteria and to translate it into Czech language. To analyze possibilities of usage of chosen elements of foreign education system in Czech education system (seminary work).
Analyzovat vybrané zahraniční vzdělávací systémy podle předem daných kritérií.
Analyzovat možnosti využití vybraných prvků zahraničního vzdělávacího systému v našem školství .
Skills
Aplikovat vybrané prvky vybraného zahraničního systému školství v našich podmínkách.
teaching methods
Knowledge
Lecture
Individual study
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar classes
One-to-One tutorial
Skills
Self-study of literature
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • Kosová, B., Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii..
  • Maňák, J., Švec, Š., Švec V. a kol. Slovník pedagogické metodologie..
  • Meyer, H. Schulpädagogik I..
  • Meyer, H. Schulpädagogik II..
  • Sitatov, V.A. Didaktika. Academia.
  • Svobodová, J. a kol. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí..
  • Valenides, N. a kol. Teacher professional Development..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester