Lecturer(s)
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Course content
|
Characteristics of comparative analysis. Principles of selection and definition (or exploration) of the analysis elements, their description and possible interpretation. Principles of comparable pedagogical documents selection and work with them using juxtaposition method. Pedagogical documents of national, statewide or local character. Comparative analysis on micro level and macro level, chronological (historical comparative), synchronous analysis, quantitative analysis with various methodological attitudes. Hermeneutic and positivistic conception of comparative analysis.
|
Learning activities and teaching methods
|
Individual study, Lecture
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 15 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 50 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Ability read with understanding special foreign text (Englisch or Ruschen Language). |
Pochopit vybrané principy školního kurikula vybraného státu. |
Analyzovat dle vybraných kritérií školský systém vybraného státu. |
Provádět komparaci kurikulárních a dalších pedagogických dokumentů vybraných států. |
Skills |
---|
Číst s porozuměním odborný cizojazyčný text pedagogického zaměření a kurikula vybraných států. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
To analyze chosen foreign education system according predefined criteria and to translate it into Czech language. To analyze possibilities of usage of chosen elements of foreign education system in Czech education system (seminary work). |
Analyzovat vybrané zahraniční vzdělávací systémy podle předem daných kritérií. |
Analyzovat možnosti využití vybraných prvků zahraničního vzdělávacího systému v našem školství . |
Skills |
---|
Aplikovat vybrané prvky vybraného zahraničního systému školství v našich podmínkách. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Individual study |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar classes |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Self-study of literature |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Kosová, B., Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii..
-
Maňák, J., Švec, Š., Švec V. a kol. Slovník pedagogické metodologie..
-
Meyer, H. Schulpädagogik I..
-
Meyer, H. Schulpädagogik II..
-
Sitatov, V.A. Didaktika. Academia.
-
Svobodová, J. a kol. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí..
-
Valenides, N. a kol. Teacher professional Development..
|