Vyučující
|
-
Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Odborná praxe A ve vybrané organizaci sociální práce poskytující sociální služby dle Zákona o sociálních službách a je zaměřená na vlastní práci s klientem či skupinou klientů pod supervizí odborného sociálního pracovníka - tzv. instruktora praxe. Kurz obsahuje pravidelné jednodenní praxe v rozsahu 6 hodin týdně v rozmězí 1 - 9 týdne semestru. Pro výkon odborné praxe je v rovzrhu vymezen konrétní den, po domluvě s instruktorem praxe je možné na praxi docházet i v jiný termín. Prvý den praxe kontaktuje student svého instruktora praxe, případně koordinátora praxe ve vybrané organizaci, kterému též nejpozději v tento den předá k podepsání (školou a jím samotným již potvrzenou) dohodu. Tuto posléze podepsanou i ze strany organizace odevzdá zpět vyučující koordinující praxe. Na dalším průběhu praxe se student domlouvá s instruktorem praxe, které/mu také dává k pravidelnému podpisu záznamový list pro výkon praxe. Přehled probírané látky, resp. průběh praxe se odvíjí od povahy organizace, v níž student praxi vykonává a taktéž i od studentem zvoleného stážového místa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Samostatná práce studentů
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 54 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení jakékoliv odborné praxe studentů sociální práce předpokládá, že: a) student ve stanoveném termínu před zahájením semestru aktivně vyhledává informace k praxím a odbornému praktickému vzdělávání na webových stránkách odborných praxí studentů sociální práce k dispozici na www.kpg.zcu.cz, b) student odpovídá za vyřízení administrativy k odborné praxi. Sám kontaktuje (osobně či telefonicky) organizaci a dohodne se na absolvování praxe s koordinátorem (či instruktorem praxe), c) pomocí systému registrace na webových stránkách praxí vyhotoví student smlouvu ve trojím vyhotovení a každý výtisk opatří svým podpisem, d) student je povinen podrobně se seznámit se smlouvou o uskutečnění odborné praxe a dodržovat její podmínky včetně mlčenlivosti, e)student k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, o uživatelích sociálních služeb, způsobu práce a specifičnosti dané oblasti sociální práce a f) při výkonu praxe je student zodpovědný za reprezentování VŠ v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla |
Výsledky učení |
---|
dle Minimálního standardu vzdělávání v sociální práci vydaného Asociací vzdělvatelů v sociální práci a aktualizovaného v roce 2009 je snahou v rámci odborných praxí průběžně rozvíjet níže uvedené kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy sociální práce a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem sociální práce. V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu sociální práce, rozumí struktuře organizace, jejím hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě chápe roli sociálního pracovníka a dalších odborníků v organizaci. Dovednostní složka je pojímána ve 4 rovinách; v rovině obecné, v rovině vztahu ke klientovi, ve vztahu k organizaci a ve vztahu k sobě samému. V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou. Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta, umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob sociální intervenci. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi. Ve vztahu k organizaci se student aktivně se zapojuje do práce týmu, orientuje se a dodržuje vnitřní pravidla organizace a přispívá k rozvoji organizace. Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost |
Vyučovací metody |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Etický kodex sociálních pracovníků ČR. Praha, Společnost sociálních pracovníků ČR, 2005.
-
Henriksen, Jan-Olav; Vetlesen, Arne Johan. Blízké a vzdálené : etické teorie a principy práce s lidmi. Brno : Sdružení Podané ruce, 2000. ISBN 80-85834-85-5.
-
Laan, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce : pomoc není zboží. Boskovice : Albert, 1998. ISBN 80-85834-41-3.
-
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Pelech, Bednářová. Streetwork - metody sociální práce. Portál Praha, 2001.
|