Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy: 1. Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte - prostorové uspořádání třídy - třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR) 2. Podmínky vzdělávání 3. Organizace dne v MŠ 4. ŠVP a TVP 5. Metody a formy práce 6. Dynamika pedagogického procesu 7. Reflexe odborných kompetencí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.) |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
-
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
|