Předmět: Klinický seminář 1

« Zpět
Název předmětu Klinický seminář 1
Kód předmětu KPG/KS1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy: 1. Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte - prostorové uspořádání třídy - třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR) 2. Podmínky vzdělávání 3. Organizace dne v MŠ 4. ŠVP a TVP 5. Metody a formy práce 6. Dynamika pedagogického procesu 7. Reflexe odborných kompetencí

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
Odborné dovednosti
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.)
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy
Odborné dovednosti
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
  • Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
  • Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní