Lecturer(s)
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Course will take place on the university premises and in a selected kindergarten. The content is defined as follows: 1) Classroom environment corresponding with children needs - classroom arrangement - classroom as a meeting space (DxUxR) 2) Educational conditions 3) Organisation of the day at kindergarten 4) School and class education programme 5) Methodes and forms of pedagogical work 6) Dynamics of the pedagogical process 7) Reflexion of professional competences of the teacher
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, One-to-One tutorial, Clinical practice under supervision, Seminar
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 26 hours per semester
- Contact hours
- 30 hours per semester
- Individual project (40)
- 26 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 60 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Skills |
---|
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.) |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Skills |
---|
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály) |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Clinical practice under supervision |
Discussion |
Skills |
---|
Clinical practice under supervision |
Discussion |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.
-
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program.. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
|