Vyučující
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy: 1. Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte - prostorové uspořádání třídy - třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR) 2. Podmínky vzdělávání 3. Organizace dne v MŠ 4. ŠVP a TVP 5. Metody a formy práce 6. Dynamika pedagogického procesu 7. Reflexe odborných kompetencí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.) |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí |
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty |
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Eva Koželuhová. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. 2022.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
-
Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.
|