Předmět: Klinický seminář

« Zpět
Název předmětu Klinický seminář
Kód předmětu KPG/KS
Organizační forma výuky Praxe + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy: 1. Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte - prostorové uspořádání třídy - třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR) 2. Podmínky vzdělávání 3. Organizace dne v MŠ 4. ŠVP a TVP 5. Metody a formy práce 6. Dynamika pedagogického procesu 7. Reflexe odborných kompetencí

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat pojetí pedagoga jako reflektivního praktika
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
Odborné dovednosti
charakterizovat navštívená pracoviště (popíše věcné podmínky, životosprávu, psychosociální podmínky, organizaci, personální a pedagogické zajištění atd.)
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy
Odborné dovednosti
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu
písemně reflektovat úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí
v diskusi věcně kriticky posuzovat průběh edukačního procesu, zdůvodnit postup své práce, rozlišit zdařilé i méně zdařilé momenty
rozšířit své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Eva Koželuhová. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. 2022.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
  • Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr