Course: Clinical Seminar

« Back
Course title Clinical Seminar
Course code KPG/KS
Organizational form of instruction Practice + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Course content
Course will take place on the university premises and in a selected kindergarten. The content is defined as follows: 1) Classroom environment corresponding with children needs - classroom arrangement - classroom as a meeting space (DxUxR) 2) Educational conditions 3) Organisation of the day at kindergarten 4) School and class education programme 5) Methods and forms of pedagogical work 6) Dynamics of the pedagogical process 7) Reflexion of professional competences of the teacher

Learning activities and teaching methods
Discussion, One-to-One tutorial, Clinical practice under supervision, Seminar
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 26 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 50 hours per semester
  • Individual project (40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to characterize the concept of a teacher as a reflective practitioner
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education
to characterize the current organization of pre-school education
to characterize the needs of the preschool child
Skills
to characterize visited places (describe material conditions, life, psychosocial conditions, organization, personnel and pedagogical provision etc.)
based on the experience of attending kindergartens to take a stand on different forms of the educational process, to explain and argue their attitude
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
to characterize the specificity of the kindergarten environment
Skills
to plan, implement and evaluate a short section of the educational process
to reflect in writing the level of their pedagogical and didactic competencies
in discussing critically assess the progress of the educational process, to justify the progress of their work distinguish successful and less successful moments
to expand their professional portfolio (pedagogical journal, didactic materials)
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Clinical practice under supervision
Discussion
Skills
Clinical practice under supervision
Discussion
Skills demonstration
Students' portfolio
Competences
Internship
assessment methods
Knowledge
Portfolio
Seminar work
Self-evaluation
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Eva Koželuhová. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. 2022.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
  • Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester