Lecturer(s)
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Course will take place on the university premises and in a selected kindergarten. The content is defined as follows: 1) Classroom environment corresponding with children needs - classroom arrangement - classroom as a meeting space (DxUxR) 2) Educational conditions 3) Organisation of the day at kindergarten 4) School and class education programme 5) Methods and forms of pedagogical work 6) Dynamics of the pedagogical process 7) Reflexion of professional competences of the teacher
|
Learning activities and teaching methods
|
Discussion, One-to-One tutorial, Clinical practice under supervision, Seminar
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 26 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 50 hours per semester
- Individual project (40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to characterize the concept of a teacher as a reflective practitioner |
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to characterize the current organization of pre-school education |
to characterize the needs of the preschool child |
Skills |
---|
to characterize visited places (describe material conditions, life, psychosocial conditions, organization, personnel and pedagogical provision etc.) |
based on the experience of attending kindergartens to take a stand on different forms of the educational process, to explain and argue their attitude |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to characterize the specificity of the kindergarten environment |
Skills |
---|
to plan, implement and evaluate a short section of the educational process |
to reflect in writing the level of their pedagogical and didactic competencies |
in discussing critically assess the progress of the educational process, to justify the progress of their work distinguish successful and less successful moments |
to expand their professional portfolio (pedagogical journal, didactic materials) |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Clinical practice under supervision |
Discussion |
Skills |
---|
Clinical practice under supervision |
Discussion |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Internship |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Recommended literature
|
-
Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
-
Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
-
Eva Koželuhová. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál. 2022.
-
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
-
Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
-
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
-
Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
-
Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018.
-
Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
-
Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
-
Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.
|