|
Vyučující
|
-
Vodička Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Majer Jiří, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní sociální potřeby (status, autonomie, důvěra férovost) a potřeba jistoty jakožto základní východiska komunikace. 2. Fungování dětského mozku během komunikace. 3. Fungování vztahových signálů v komunikaci. 4. Principy vedení dětí k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám). 5. Respektující přístup k dítěti v komunikaci. 6. Principy a techniky efektivní komunikace(popis, informace, sdělení, možnost volby, vyjádření vlastních potřeb a očekávání, prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí) 7. Hlas v pedagogické praxi. 8. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje. 9. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
| Výsledky učení |
|---|
| charakterizovat potřeby dítěte jako východiska komunikace |
| popsat, jak funguje mozek žáků během komunikace |
| popsat metody efektivní komunikace |
| vysvětlit základní zásady hlasové hygieny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat konkrétní principy, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám) |
| používat základní techniky efektivní komunikace |
| dodržovat základní zásady hlasové hygieny a pravidelně realizovat doporučená hlasová cvičení |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
-
Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
-
VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
-
Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, DonD. Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace, 1999.
|