Předmět: Komunikace učitele MŠ

« Zpět
Název předmětu Komunikace učitele MŠ
Kód předmětu KPG/KUMŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní sociální potřeby (status, autonomie, důvěra férovost) a potřeba jistoty jakožto základní východiska komunikace. 2. Fungování dětského mozku během komunikace. 3. Fungování vztahových signálů v komunikaci. 4. Principy vedení dětí k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám). 5. Respektující přístup k dítěti v komunikaci. 6. Principy a techniky efektivní komunikace(popis, informace, sdělení, možnost volby, vyjádření vlastních potřeb a očekávání, prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí) 7. Hlas v pedagogické praxi. 8. Psychosomatické pojetí hlasu a jeho rozvoje. 9. "Ekonomický hlas" optimální hlasová funkce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
Výsledky učení
charakterizovat potřeby dítěte jako východiska komunikace
popsat, jak funguje mozek žáků během komunikace
popsat metody efektivní komunikace
vysvětlit základní zásady hlasové hygieny
Odborné dovednosti
aplikovat konkrétní principy, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, sebeotevření, zpětné vazby, vedení k dohodám)
používat základní techniky efektivní komunikace
dodržovat základní zásady hlasové hygieny a pravidelně realizovat doporučená hlasová cvičení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Rock, David. Jak pracuje váš mozek : strategie pro překonání rušivých vlivů, obnovení soustředění a pro bystřejší práci po celý den. Praha : Pragma, 2010. ISBN 978-80-7349-242-7.
  • Svobodová, Eva; Vítečková, Miluše. Osobnost předškolního pedagoga : sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1243-0.
  • VYDROVÁ, Jitka a kolektiv. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy.. Praha: MEDICAL HEALTHCOM, hlasové a sluchové centrum, 2014. ISBN 978-80-905554-4-.
  • Watzlawick, P., Bavelasová, J. B., Jackson, DonD. Pragmatika lidské komunikace. Konfrontace, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr