Předmět: Learning Disabilities

« Zpět
Název předmětu Learning Disabilities
Kód předmětu KPG/LDIS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lateralita - vztah k dominanci mozkových center, projevy asymetrie, ontogeneze laterality, genotyp, fenotyp Lateralita - dělení typů laterality, rizikové typy laterality Lateralita - orientační a komplexní diagnostika Lateralita - výchova leváka, vztah k levákům v historii LMD - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny a výskyt syndromu LMD - symptomatologie, ontogeneze dítěte s LMD LMD - diagnostika syndromu LMD- terapie a výchova dítěte se zaměřením na možnosti ZŠ Specifické vývojové poruchy učení - vymezení pojmu, užívaná terminologie, příčiny, výskyt syndromu SVPU - neurofyziologie poruch, vztah laterality, řeči a výuky čtení SVPU - dělení typů dyslexie SVPU - diagnostika dyslekticko - dysortografického syndromu SVPU - metodika nápravy dyslekticko - dysortografických obtíží SVPU - typologie a diagnostika dyskalkulie SVPU - náprava dyskalkulií Organizace péče o žáky s poruchami učení, příslušné legislativní normy Užití speciálních pomůcek a programů v nápravě poruch učení Individuální vzdělávací plán

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět předpokládá předcházející základní studium problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (speciální pedagogika) a odpovídající orientaci v psychologických souvislostech
Výsledky učení
student získá základní kompetence k diagnostikování a nápravě specifických poruch učení na úrovni ZŠ, případně SŠ. Konkrétně zvládne orientační diagnostiku laterality, symptomatickou diagnostiku LMD/ADHD na učitelské urovni a diagnostiku SPU z analýzy školních produktů žáka. Student bude schopen spolupracovat při sestavování IVP žáka se specifickou poruchou učení a při realizaci intervenčních technik
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • Harwell,J.M., Jackson, R.W. Handbook. Jossey Bass San Francisco, 2008. ISBN 0-13-032562.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr