Předmět: Sociální práce s lidmi se zdravotním postižením

« Zpět
Název předmětu Sociální práce s lidmi se zdravotním postižením
Kód předmětu KPG/LZP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do systému komplexní podpory osob se zdravotním postižením v duchu měnícího se paradigmatu zdravotního postižení. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému podpory v rezortech ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství. Kurz přispěje k rozvoji kompetencí studentů v oblasti individuální, skupinové a komunitní sociální práce s lidmi s postižením. Studenti budou schopni identifikovat systémy, oblasti a metody komplexní podpory poskytované osobám s postižením v kontextu jejich životních drah a v kontextu rovných práv a příležitostí. Stěžejní probíraná témata: 1. Pozice sociální práce v systému komplexní podpory lidí s postižením. 2. Teoretická východiska disability studies. Teorie a modely zdravotního postižení. 3. Definice a klasifikace zdravotního postižení v historické retrospektivě. 4. Mezinárodní hnutí za občanská práva lidí s postižením. Od exkluzi k inkluzi. Lidská práva, diskriminace, organizace osob se zdravotním postižením. 5. Vytváření optimálních podmínek pro inkluzivní prostředí. Podpora jedinců s postižením z hlediska úrovní sociální správy - mikro, mezzo, makro praxe. 6. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a s tím spojené termíny. Jazykové a etické aspekty zdravotního postižení. 7. Strategické dokumenty Evropské unie a České republiky v kontextu zdravotního postižení. 8. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN, obsah, implementace, monitoring. Analýza možných diskriminujících situací, postavení člověka se zdravotním postižením. 9. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence, sociální souvislosti. 10. Sociální fungování člověka s postižením, osobnost člověka s postižením, specifika přístupu k lidem se zdravotním postižením. Člověk s postižením v rodině. 11. Komplexní podpora člověka s postižením v období raného dětství (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT). 12. Komplexní podpora člověka s postižením v období dětství a dospívání (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT). 13. Komplexní podpora člověka s postižením v období dospělosti a senia (mezioborová spolupráce sektorů MPSV a MZ).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné dovednosti
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s postižením.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Coleman-Fountain, E., Sainsbury, R., Trezzini, B. & Káňová, Š. Diversity and Change in the Labour Market Careers of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 9781138652927.
  • Goffman, E. Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity.. Praha: SLON, 2003.
  • Kolářová, K. Disability studies: jiný pohled na postižení. In K. Kolářová, Jinakost, postižení, kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies (11 - 40).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
  • Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce/Sociálna práca,č. 2010/4, s. 49-59.. Brno: FSS, 2010.
  • Lečbych, M. Mentální retardace v mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
  • Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: enabling and empowering people with intellectual disabilities.. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
  • Mansell, J., Knapp, M.R. J., Beadle-Brown, J. & Beecham, J. Deinstitutionalisation and Community Living - Outcomes and Costs: a Report of a European Study: Volume 2 Main Report. Funded by: European Commission. Tizard Centre, University of Kent, 2007.
  • Matiaško, M. Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a transformace sociální péče v České republice. Praha: MPSV, 2011.
  • Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
  • Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál., 2003.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
  • Mayer, U. K. Whose lives? How history, societies, and institutions define and shape life courses. Research in human development, 3, 161-187.. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15427617rhd0103_3. Taylor& Francis online, 2004.
  • Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
  • Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech.. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  • Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním.. Praha: Portál, 2009.
  • Oliver, M. Understanding Disability. From Theory to Practice. London: Macmillan Press Ltd., 1996.
  • Pařízková, A. Vývoj sociologického pohledu na životní cyklus a životní dráhy. In J. Hasmanová Marhánková, & M. Kreidl, Proměny partnerství. Životní dráhy a partnerství v české společnosti (22 - 37).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
  • Priestley, M. Disability: a life course approach.. Oxford: Polity Press, 2003.
  • Priestley, M. Disability and the life course: Global perspectives.. Cambridge: University Press, 2001.
  • První české vydání překladu anglického vydání International Classification of Functioning, Disability and Health, World Health Organization, Přeložili O. Švestková a J. Pfeiffer. MKF. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví WHO.. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2008.
  • Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S. Kittelsaa, A. M. Changes and Diversity in Community Living in Europe ? the Experiences of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386529.
  • Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S., Tossebro, J. Active citizenship and community living in Europe ? current policy, practice and research. In: Halvorson, Rune and Hvinden, Bjorn and Bickenback, Jerome and Derri, Delia and Rodrigues, Ana Marta Guillen, eds. The Changing Disability Policy System: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1.72 - 89.. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386528.
  • Skovajsa, M. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
  • Šiška, J., Latimier, C., & Káňová, Š. Do školy se chodit musí: Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012: Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. II., 469 - 476. Hradec Králové: Magnanimitas, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr