Course: Educational research methodology

« Back
Course title Educational research methodology
Course code KPG/MET
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
Course content
The aim is to acquire basic knowledge, skills and attitudes in the field of educational research methodology. Students justify the importance of educational research and its possibilities in exploring educational reality. They will be able to analyze the possibilities and limitations of quantitative and qualitative educational research in the school environment, incl. differences in methodology. They explain the differences between scientific and educational action research. Content of lectures Educational research, its terminology and analysis (1st and 2nd lecture) Typology of educational research (3rd lecture). Planning and implementation of educational research, incl. the possibility of using the outputs in educational practice (4th-5th lecture) Basic methods of educational research (6th lecture) Qualitative educational research and its basic methods (7 to 8 lecture) . Quantitative educational research and its basic methods (7 to 8 lecture) Action research, its planning, implementation and importance in teaching practice teachers (11th lecture) 8. Význam pedagogického výzkumu v profesi učitele (12. přednáška). Importance of educational research in the teaching profession (12th lecture) 9. Zápočtový test. Credit test

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Discussion, One-to-One tutorial, Self-study of literature
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
zpracovat projekt diplomové práce
orientovat se ve vědách o člověku
learning outcomes
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii z oblasti metodologie (základní paradigmata pedagogického výzkumu, výzkumný problém a jeho konceptualizace, operacionalizace cílů práce, výzkumný soubor, výzkumné metody, techniky sběru dat, prostředí sběru dat, způsob vyhodnocování dat, role výzkumníka)
Skills
analyzovat možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního pedagogického výzkumu v prostředí školy
aplikovat poznatky z oblasti pedagogického výzkumu v praxi
teaching methods
Knowledge
Self-study of literature
Lecture
Interactive lecture
assessment methods
Seminar work
Recommended literature
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester