Vyučující
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Multikulturní výchova v systému pedagogických disciplín, cíle, aktuální témata a možnosti realizace multikulturní výchovy a vzdělávání (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. Objasnění ústředních pojmů: kultura a její základní atributy, proces enkulturace, akulturace, etnicita, národ, gender atd. 3. Problematika předsudků, stereotypů a možnosti jejich eliminace 4. Oblast interkulturní komunikace - verbální, neverbální aspekty, oblast komunikační etikety, vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. Principy práce s kulturní diverzitou - specifika práce s dětmi/žáky s odlišným mateřským jazykem, problematika sociokulturního handicapu 6. Problematika menšin a jejich postavení, možnosti efektivní integrace menšin do majoritní společnosti 7. Výchova, výchova uměním se zřetelem k přesahům mezi kulturami, prevenci proti rasismu a xenofobii 8. Interkulturní kompetence a možnosti jejich rozvoje 9. Prostředky, metody multikulturní výchovy a jejich evaluace 10. Aplikace multikulturní výchovy ve světě a ČR 11. Diskuze k stávajícím programům multikulturní výchovy (programy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí) 12. Reálné možnosti práce s tématy MKVVZ v prostředí konkrétní školy a výchovně vzdělávacích institucí 13. Prezentace a obhajoba seminárních výstupů v rámci závěrečného kolokvia Studijní opora: moodle kurzy: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=6310 https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=6311
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy |
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
Výsledky učení |
---|
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace) |
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty |
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu |
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí) |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit) |
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu |
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Jarkovská, L. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha, Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Průcha, Jan. Interkulturní komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
-
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
Šišková, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
|