Předmět: Multikulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Multikulturní výchova
Kód předmětu KPG/ML1KV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Obsah předmětu
Multikulturní výchova v systému pedagogických disciplín, cíle, aktuální témata a možnosti realizace multikulturní výchovy a vzdělávání v prostředí školy (současné trendy v celosvětovém kontextu). Objasnění ústředních pojmů: kultura a její základní atributy, proces enkulturace, akulturace, identita, etnicita, národ, gender atd. Problematika předsudků, stereotypů a možnosti jejich eliminace. Oblast interkulturní komunikace - verbální, neverbální aspekty, oblast komunikační etikety, vliv kultury na výchovu a vzdělávání. Principy práce s kulturní diverzitou - podpora vícejazyčných žáků. Interkulturní kompetence a možnosti jejich rozvoje, role pedagoga při práci s multikulturní tématikou. Prostředky, metody multikulturní výchovy a jejich evaluace, reálné možnosti práce s tématy multikulturní povahy v prostředí konkrétní školy a výchovně vzdělávacích institucí. Diskuze k stávajícím programům multikulturní výchovy (programy připravené státními i neziskovými organizacemi).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy
Odborné dovednosti
Orientovat se odborné pedagogické literatuře
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace)
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí)
Odborné dovednosti
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vyučování na 1. stupni ZŠ
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v prostředí 1. stupně ZŠ
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • JANEBOVÁ. Interkulturní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
  • JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
  • MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton. 2011.
  • SOUKUP, M. Základy kulturní antropologie. Praha: AVS. 2009.
  • ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr