Vyučující
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
|
Obsah předmětu
|
1. Multikulturní výchova v systému pedagogických disciplín, cíle, aktuální témata a možnosti realizace multikulturní výchovy a vzdělávání (současné trendy v celosvětovém kontextu) 2. Objasnění ústředních pojmů: kultura a její základní atributy, proces enkulturace, akulturace, etnicita, národ, gender atd. 3. Problematika předsudků, stereotypů a možnosti jejich eliminace 4. Oblast interkulturní komunikace - verbální, neverbální aspekty, oblast komunikační etikety, vliv kultury na výchovu a vzdělávání 5. Principy práce s kulturní diverzitou - specifika práce s dětmi/žáky s odlišným mateřským jazykem, problematika sociokulturního handicapu 6. Problematika menšin a jejich postavení, možnosti efektivní integrace menšin do majoritní společnosti 7. Výchova, výchova uměním se zřetelem k přesahům mezi kulturami, prevenci proti rasismu a xenofobii 8. Interkulturní kompetence a možnosti jejich rozvoje 9. Prostředky, metody multikulturní výchovy a jejich evaluace 10. Aplikace multikulturní výchovy ve světě a ČR 11. Diskuze k stávajícím programům multikulturní výchovy (programy připravené státními i neziskovými organizacemi v ČR i v zahraničí) 12. Reálné možnosti práce s tématy multikulturní výchovy v prostředí konkrétní školy a výchovně vzdělávacích institucí 13. Prezentace a obhajoba seminárních výstupů v rámci závěrečného kolokvia Moodle:
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy |
Výsledky učení |
---|
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace) |
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty |
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu |
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí) |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit) |
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu |
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.. Ostrava: OU, 2016. ISBN 978-80-746-481-20.
-
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
JANEBOVÁ. Interkulturní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
kolektiv autorů META. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha, 2019.
-
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum.. Praha: ISV, 2007. ISBN 80-85866-72-2.
-
SOUKUP, M. Základy kulturní antropologie.. Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-03-1.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-8.
|