Course: Multicultural Education

« Back
Course title Multicultural Education
Course code KPG/MLKV
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
Course content
Multicultural education in the system of pedagogical disciplines, aims, current themes and possibilities of realization of multicultural education and education (current trends in the global context) 2. Clarification of central concepts: culture and its basic attributes, process of enculturation, aculturation, ethnicity, nation, gender, etc. 3. Problems of prejudices, stereotypes and possibilities of their elimination 4. Intercultural communication - verbal, non-verbal aspects, area of communication label, culture influence on education and education 5. Principles of work with cultural diversity - specifics of work with children / pupils with different mother tongue, issues of socio-cultural handicap 6. The issue of minorities and their position, the possibility of effective integration of minorities into the majority society 7. Education, art education with respect to intercultural cultures, prevention of racism and xenophobia 8. Intercultural competences and possibilities of their development 9. Means, methods of multicultural education and their evaluation 10. Application of multicultural education in the world and the Czech Republic 11. Discussion on existing programs of multicultural education (programs prepared by state and non-profit organizations in the Czech Republic and abroad) 12. Real possibilities of work with the subjects of the Ministry of Regional Development and Public Works in the environment of specific schools and educational institutions 13. Presentation and defense of seminar outputs within the final colloquium

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Discussion, Students' portfolio, Practicum
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy
learning outcomes
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace)
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí)
Skills
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit)
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Practicum
Collaborative instruction
Students' portfolio
Discussion
assessment methods
Test
Group presentation at a seminar
Recommended literature
  • BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.. Ostrava: OU, 2016. ISBN 978-80-746-481-20.
  • Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
  • JANEBOVÁ. Interkulturní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
  • JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
  • kolektiv autorů META. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha, 2019.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum.. Praha: ISV, 2007. ISBN 80-85866-72-2.
  • SOUKUP, M. Základy kulturní antropologie.. Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-03-1.
  • ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter