Lecturer(s)
|
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
|
Course content
|
Multicultural education in the system of pedagogical disciplines, aims, current themes and possibilities of realization of multicultural education and education (current trends in the global context) 2. Clarification of central concepts: culture and its basic attributes, process of enculturation, aculturation, ethnicity, nation, gender, etc. 3. Problems of prejudices, stereotypes and possibilities of their elimination 4. Intercultural communication - verbal, non-verbal aspects, area of communication label, culture influence on education and education 5. Principles of work with cultural diversity - specifics of work with children / pupils with different mother tongue, issues of socio-cultural handicap 6. The issue of minorities and their position, the possibility of effective integration of minorities into the majority society 7. Education, art education with respect to intercultural cultures, prevention of racism and xenophobia 8. Intercultural competences and possibilities of their development 9. Means, methods of multicultural education and their evaluation 10. Application of multicultural education in the world and the Czech Republic 11. Discussion on existing programs of multicultural education (programs prepared by state and non-profit organizations in the Czech Republic and abroad) 12. Real possibilities of work with the subjects of the Ministry of Regional Development and Public Works in the environment of specific schools and educational institutions 13. Presentation and defense of seminar outputs within the final colloquium
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Discussion, Students' portfolio, Practicum
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Orientovat se v aktuálních kurikulárních dokumentech a školské legislativě |
Orientovat se v základní pedagogické terminologii - klíčové pojmy, kategorie a jejich vymezení především z oblasti obecné pedagogiky a obecné teorie výchovy |
learning outcomes |
---|
Definovat a na příkladech vysvětlit a doložit ústřední pojmy a teoretická východiska a přístupy multikulturní problematiky (kultura, etnicita, gender a jejich vliv na utváření osobnosti dítěte/žáka, fungování předsudků a stereotypů, pojmy z oblasti interkulturní komunikace) |
Pojmenovat, reflektovat aktuální multikulturní témata s přesahem do výchovy a vzdělávání a jejich problematické aspekty |
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech s přihlédnutím k vymezení, významu a možnostem realizace multikulturní výchovy ve vyučovacím procesu |
Orientovat se v aktuálních českých i mezinárodních trendech multikulturní výchovy (na základě studia odborné literatury a orientace v aktuálních programech a projektech státních i neziskových institucí) |
Skills |
---|
Zpracovat projekt výukové hodiny (výukového bloku) s přihlédnutím ke studovanému oboru s aplikací vybraného multikulturního tématu, prezentovat, obhájit a vhodně argumentovat tento výběr a postup (projekt musí splňovat veškeré didaktické náležitosti, tj. především formulaci cíle hodiny, návrh výukových metod, organizačních forem, popis průběhu jednotlivých činností, reflexi zvolených aktivit) |
Zařazovat vhodná a aktuální multikulturní témata do vzdělávací lekce svého aprobačního předmětu |
Vyhledávat a využívat vhodné metody a prostředky k realizaci multikulturní výchovy v reálném prostředí škol |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Practicum |
Collaborative instruction |
Students' portfolio |
Discussion |
assessment methods |
---|
Test |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.. Ostrava: OU, 2016. ISBN 978-80-746-481-20.
-
Čeněk, J., Smolík, J., Vykoukalová, Z. Interkulturní psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
JANEBOVÁ. Interkulturní komunikace ve škole.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
JARKOVSKÁ, L. a kol. Etnická rozmanitost ve škole, stejnost v různosti.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
-
kolektiv autorů META. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. https://meta-ops.eu/wp-content/uploads/2020/03/pruvodce_zaclenovanim_zaku_s_OMJ_META.pdf. Praha, 2019.
-
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
MORGENSTERNOVÁ, M. a kol. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-28.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie, praxe, výzkum.. Praha: ISV, 2007. ISBN 80-85866-72-2.
-
SOUKUP, M. Základy kulturní antropologie.. Akademie veřejné správy, 2009. ISBN 978-80-87207-03-1.
-
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 80-7178-285-8.
|