Vyučující
|
-
Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metodika primární prevence - úvod Úvod do problematiky primární prevence a rizikového chování. Legislativa primární prevence ve školách/školních zařízeních: zákony, vyhlášky, strategie a metodické postupy 1. Primární prevence a její význam v kontextu školních zařízení Základní pojmy, dělení PP, systém organizace a řízení PP, obsah PP. 2. "Bezpečná škola a minimální preventivní program" Projekt WHO zaměřený na síť bezpečných škol. Minimální preventivní program - jeho obsah a uskutečňování. Legislativní a metodologická doporučení v aktuálním znění MŠMT. 3. Formy rizikového chování: Záškoláctví Záškoláctví, jeho identifikace dle možných příčin, postup řešení a možnosti nápravy. Komunikace škola & rodina. Způsoby prevence a eliminace rizikového chování záškoláctví. 4. Formy rizikového chování: Šikana a projevy agrese Vymezení agrese, druhy šikany a její možné iniciace. Charakteristika jednotlivých stádií s doporučenými postupy při řešení probíhající šikany. Šikana zaměřená na učitele a krizový plán škol. Souhrn postupů pro minimalizaci a prevenci šikany a agrese. 5. Formy rizikového chování: Projevy rasismu a xenofobie Extrémismus a jeho ekvivalenty a extrémistické chování v ČR. Extremistické chování ve školním prostředí, identifikace znaků, možnosti minimalizace, doporučení při jeho výskytu, a příklady dobré praxe. 6. Formy rizikového chování: Prevence sexuálně rizikového chování Symptomy rizikového sexuálního chování v roli vykonavatele a oběti, pohlavní identita, sexuálně přenosné choroby, antikoncepce, zahájení pohlavního života a prevence. 7. Formy rizikového chování: Adiktologická prevence závislostí Identifikace závislostního chování, druhy závislostí, klasifikace látkových závislostí, specifické postupy prevence. 8. Formy rizikového chování: Poruchy příjmu potravy Poruchy příjmu potravy, jejich charakteristika a specifika jednotlivých onemocnění. PPP ve školním prostředí a druhy jejich prevence. 9. Formy rizikového chování: Prevence tyrani, zneužívání a zanedbávání dětí Syndrom CAN - formy, znaky a rizikové faktory, druhy neužívání a týrání. Zvláštní formy CAN, projevy násilí na oběti a znaky týrání. Fyzické tresty. Intervence učitele, intervence odborníka a následné řešení orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány činnými v trestním řízení. 10. Kyberšikana a další formy rizikového chování Kyberšikana, vandalismus, krádeže a netolismus jako formy rizikového chování, jejich identifikace, postupy v řešení daných problematik a preventivní aktivity nežádoucího chovaní. 11. Školní krizová intervence a reflexe jednotlivých aktivit Popis krizových scénářů, krizový plán a jeho využití, plán intervencí. Vzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách. Reflektivní přístupy pedagogů. 12. Analýza činností preventivních aktivit a evaluace předmětu Zajištění účinných primárně preventivních opatření s cílem minimalizace projevů i rizik nežádoucího chování a přijímání efektivních opatření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní legislativě a v zajištění podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví žáků. |
Odborné dovednosti |
---|
provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování. |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s psychodynamikou třídního kolektivu a provádět řízení vedoucí k eliminaci nežádoucího chování žáků. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu : rádce školního metodika prevence. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-905065-9-6.
-
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
-
Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
-
Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
Miovský, M. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha.
-
MŠMT. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument č. j.: 21291/2010-28). 2010.
-
Nešpor, K. & SCHEANSOVÁ, A. Souvislosti mezi internetem, návykovými látkami a hazardem. 2020.
|