Předmět: Metodika prevence rizikového chování

« Zpět
Název předmětu Metodika prevence rizikového chování
Kód předmětu KPG/MPR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metodika primární prevence - úvod Úvod do problematiky primární prevence a rizikového chování. Legislativa primární prevence ve školách/školních zařízeních: zákony, vyhlášky, strategie a metodické postupy 1. Primární prevence a její význam v kontextu školních zařízení Základní pojmy, dělení PP, systém organizace a řízení PP, obsah PP. 2. "Bezpečná škola a minimální preventivní program" Projekt WHO zaměřený na síť bezpečných škol. Minimální preventivní program - jeho obsah a uskutečňování. Legislativní a metodologická doporučení v aktuálním znění MŠMT. 3. Formy rizikového chování: Záškoláctví Záškoláctví, jeho identifikace dle možných příčin, postup řešení a možnosti nápravy. Komunikace škola & rodina. Způsoby prevence a eliminace rizikového chování záškoláctví. 4. Formy rizikového chování: Šikana a projevy agrese Vymezení agrese, druhy šikany a její možné iniciace. Charakteristika jednotlivých stádií s doporučenými postupy při řešení probíhající šikany. Šikana zaměřená na učitele a krizový plán škol. Souhrn postupů pro minimalizaci a prevenci šikany a agrese. 5. Formy rizikového chování: Projevy rasismu a xenofobie Extrémismus a jeho ekvivalenty a extrémistické chování v ČR. Extremistické chování ve školním prostředí, identifikace znaků, možnosti minimalizace, doporučení při jeho výskytu, a příklady dobré praxe. 6. Formy rizikového chování: Prevence sexuálně rizikového chování Symptomy rizikového sexuálního chování v roli vykonavatele a oběti, pohlavní identita, sexuálně přenosné choroby, antikoncepce, zahájení pohlavního života a prevence. 7. Formy rizikového chování: Adiktologická prevence závislostí Identifikace závislostního chování, druhy závislostí, klasifikace látkových závislostí, specifické postupy prevence. 8. Formy rizikového chování: Poruchy příjmu potravy Poruchy příjmu potravy, jejich charakteristika a specifika jednotlivých onemocnění. PPP ve školním prostředí a druhy jejich prevence. 9. Formy rizikového chování: Prevence tyrani, zneužívání a zanedbávání dětí Syndrom CAN - formy, znaky a rizikové faktory, druhy neužívání a týrání. Zvláštní formy CAN, projevy násilí na oběti a znaky týrání. Fyzické tresty. Intervence učitele, intervence odborníka a následné řešení orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány činnými v trestním řízení. 10. Kyberšikana a další formy rizikového chování Kyberšikana, vandalismus, krádeže a netolismus jako formy rizikového chování, jejich identifikace, postupy v řešení daných problematik a preventivní aktivity nežádoucího chovaní. 11. Školní krizová intervence a reflexe jednotlivých aktivit Popis krizových scénářů, krizový plán a jeho využití, plán intervencí. Vzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách. Reflektivní přístupy pedagogů. 12. Analýza činností preventivních aktivit a evaluace předmětu Zajištění účinných primárně preventivních opatření s cílem minimalizace projevů i rizik nežádoucího chování a přijímání efektivních opatření.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní legislativě a v zajištění podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví žáků.
Odborné dovednosti
provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
provést intervence, které pomáhají žákům osvojit si znalosti, dovednosti a způsobilosti, které efektivně snižují riziko výskytu případně rozvoje konkrétních forem rizikového chování.
Odborné dovednosti
pracovat s psychodynamikou třídního kolektivu a provádět řízení vedoucí k eliminaci nežádoucího chování žáků.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Ciklová, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu : rádce školního metodika prevence. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-905065-9-6.
  • Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Kolařík, Marek. Interakční psychologický výcvik. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2941-1.
  • Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • Miovský, M. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha.
  • MŠMT. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže (Dokument č. j.: 21291/2010-28). 2010.
  • Nešpor, K. & SCHEANSOVÁ, A. Souvislosti mezi internetem, návykovými látkami a hazardem. 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr